Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
14. september 2009896399004-u18-1237
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. august 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1411(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 1411:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 24. august 2009 fra ”Togudval-get” vedr ønske om genåbning af Hovedgård Station, jf. TRU alm. del - bilag586."Svar:
Jeg noterer mig, at der fra lokal side er interesse for en genåbning af Hoved-gård Station. Den pågældende station er også en af de lokaliteter, der indgik iTrafikstyrelsens screeningsrapportStationsstrukturen i Danmarkfra 2008. Idenne analyse indgår bl.a. den rejsetidsgevinst, de forventede brugere af eneventuel station i Hovedgård ville opnå og den rejsetidsforøgelse gennemrej-sende passagerer ville komme til at opleve.Hovedgård udviser imidlertid ikke – selv ved de mest optimistiske beregnings-forudsætninger – en positiv samfundsøkonomi. Det vil derfor ikke på nuvæ-rende tidspunkt være fornuftigt at genåbne Hovedgård Station.Med aftale omEn grøn transportpolitikaf 29. januar 2009 er der dog afsatmidler til en strategisk analyse af udbygningsmulighederne af infrastrukturen iØstjylland. Denne analyse skal bl.a. belyse behovet for nye stationer.Den strategiske analyse af udbygningsmulighederne i Østjylland skal sammenmed den tilsvarende strategiske analyse for Hovedstadsområdet tage fat på enlang række af de idéer og løsningsmuligheder, der fra forskellig side er bragt ispil for udviklingen i Hovedstadsområdet og Østjylland. Det er meget værdi-fuldt, at vi hermed får et mere kvalificeret grundlag at forholde os til, inden vitræffer beslutninger om den langsigtede udvikling af vores trafikale infrastruk-tur.Det fremgår af kommissoriet for analysen i Østjylland, at analysen skal afdækkemuligheden for at kombinere hurtigere rejsetider over længere afstande – somled i timemodellen mellem Odense og Århus – med en bedre lokal betjening.Det er imidlertid ikke på nuværende tidspunkt muligt at sige hvilke potentielle
stationslokaliteter, der kommer til at indgå i den strategiske analyse af udbyg-ningsmulighederne i Østjylland.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed