Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
723933_0001.png
723933_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
11. september 2009896385TRM004-U18-001235
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. august 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1400(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra ikke medlem af udvalget Kirsten Brosbøl (S).

Spørgsmål nr. 1400:

"Ministeren bedes kommentere vedlagte henvendelse fra borgere på Samsøvedr. samsøfærgen Kanhave."

Svar:

Sælvig-Hou ruten besejles efter en kontrakt mellem Samsø Kommune og Nor-dic Ferry Services A/S, som er ejet 50 % af Bornholmstrafikken A/S og 50 % afrederiet Clipper Group Danmark A/S.Transportministeriet er således ikke part i kontrakten, men jeg er naturligvissom ejer af Bornholmstrafikken A/S interesseret i, at rederiets kunder opleveren tilfredsstillende service.Ifølge rederiet er problemerne med besejlingen af Sælvig-Hou ruten først ogfremmest forårsaget af, at den nybyggede færge Kanhave har været ramt af sto-re driftsmæssige problemer, som skyldes adskillige konstruktionsmæssige fejlog mangler.Det er meget utilfredsstillende for brugerne af færgeruten, at problemerne medKanhave har resulteret i uregelmæssig sejlads, herunder omlægninger og aflys-ninger. Det er vigtigt, at brugerne af færgen kan have tillid til sejlplanen.Jeg er i kontakt med Bornholmstrafikken A/S om sagen, og det er min forståel-se, at det værft, som har bygget Kanhave, ikke har leveret det produkt, som harkunnet forventes.Jeg har også forstået, at Nordic Ferry Services A/S’ ledelse gør alt, hvad denkan, for at få udbedret de fejl på færgen, som har resulteret i de driftsmæssigeproblemer.Jeg har noteret mig, at Nordic Ferry Services A/S har måttet investere et bety-deligt større beløb end forudsat i færgen. Det har medført, at økonomien i ruten
set fra rederiets side er blevet markant dårligere end forventet, hvilket naturlig-vis ikke er tilfredsstillende.Når det er sagt mener jeg dog også, at førsteprioriteten er at opnå en tilfreds-stillende besejling af ruten uanset, om dette måtte medføre merudgifter for re-deriet.I henvendelsen fra borgere på Samsø klages der endvidere over forholdene påhavnene i Hou og Sælvig. Havnene er ejet af henholdsvis Samsø og OdderKommune, men Nordic Ferry Services A/S har aftaler med disse, og havneneskulle ombygges i forbindelse med indsættelsen af den nye færge.Jeg forstår fra Nordic Ferry Services A/S, at arbejdet i Sælvig Havn i al væsent-lighed er tilendebragt og at arbejdet i Hou havn vil blive færdiggjort i løbet af 4-5 måneder. I Hou havn er byggeprocessen bevidst blevet forsinket (som følge afden forsinkede levering af færgen) for at håndtere højsæsonen bedst muligt.Med hensyn til kritikken af informationen fra færgeselskabet vil jeg tage dettespørgsmål op på mit næste møde med Bornholmstrafikkens ledelse. Vi kan al-drig sikre os fuldstændig imod driftsproblemer i færgefart og anden trafik, menjeg lægger stor vægt på, at kunderne – ikke mindst, når der er problemer – op-lever en god information og service i den forbindelse.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed