Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
15. december 2008004-u18u-747
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 17. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål140 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 140:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 14. november 2008 fraTrafikselskaberne vedr. økonomien for 2009, jf. TRU alm. del - bilag 92."Svar:
Jeg har noteret mig, at Trafikselskaberne i Danmark selv er opmærksomme på,at de tal, de af flere omgange har fremlagt, har været behæftet med fejl.Jeg har ligeledes noteret mig, at på trods af de nævnte eksempler på meget sto-re kørselsreduktioner så opgør trafikselskaberne den samlede reduktion af kø-replantimer til kun 1,3 pct.De 1,3 pct. er dog ikke i overensstemmelse med de data, Trafikstyrelsen harmodtaget fra de enkelte trafikselskaber. Heraf fremgår det, at der samlet set ik-ke er sket en reduktion af køreplantimerne fra 2008 til 2009.Jeg kan oplyse, at vi meget snart – når vi har været igennem den nødvendigekvalitetssikring af de modtagne indberetninger – forventer at kunne fremlæggetallene for budget 2009.Det anføres, at trafikselskaberne skulle have udskudt en række besparelser fra2009 til 2010. Jeg er ikke bekendt med disse overvejelser. Til gengæld vil jegbemærke, at en tønde olie er faldet fra omkring 140 $ i juli 2008 til nu omkring50 $, hvilket jeg forventer får indflydelse på de fremtidige overvejelser om kør-selsomfanget.Jeg kan ikke genkende trafikselskabernes opgørelse af et øget tilskudsbehov på277 mio. kr. i 2009 i forhold til budget 2008. Trafikselskaberne er desværremeget sparsomme med oplysninger om, hvorledes de 277 mio. kr. er beregnet.Jeg skal i den sammenhæng gentage, at Movia i 2007 havde et overskud (min-dre tilskudsbehov) på 123 mio. kr., som vil blive tilbagebetalt til regioner ogkommuner i 2009.
Trafikselskaberne i Danmark har nu nedjusteret sine skøn for udgiftsudviklin-gen fra 9,5 pct. til 7,0 pct. Dette skøn forekommer dog fortsat meget højt, set ilyset af de faldende oliepriser.Jeg finder det uheldigt, at trafikselskaberne konsekvent har skønnet omkost-ningsudviklingen for højt og dermed skabt unødig usikkerhed om økonomien iden kollektive trafik. Der har af den grund været mange overvejelser om unød-vendige kørselsreduktioner, som heldigvis er blevet genovervejet.Jeg ser frem til, at trafikselskabernes dataindberetninger til Trafikstyrelsenfremover bliver rettidige og af en høj kvalitet, således at vi får et tilfredsstillen-de datagrundlag for bustrafikken.Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed