Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato24. september 2009J. nr.004-u18-001234Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. august 2009 stillet mig følgende spørgsmål1399 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 1399:
”Vil ministeren redegøre for, hvori de større omkostninger og fysiske indgrebbestår ved tilvalgsmuligheden "smallere motorvej i Hvidovre" på side 77 iTrafikstyrelsens høringsnotat for København-Ringsted projektet, og kanministeren be- eller afkræfte, hvorvidt denne tilvalgsmulighed medfører færregener for de lokale borgere i anlægsperioden og i drift end grundløsningen?”Svar:
Løsningen ”Smallere motorvej i Hvidovre” har følgende større, fysiske indgreb iforhold til den projekterede løsning for en ny bane København – Ringsted:Indsnævring af motorvejen på en ca. 1.300 m lang strækning med bibe-holdelse af 3 udadgående kørespor, men uden nødspor. For at kunneafvikle biltrafikken på det indsnævrede stykke vil det være nødvendigtmed et permanent, elektronisk trafikledelsessystemVejarbejde og trafikomlægninger i forbindelse med etablering af densmallere motorvej, herunder trafikledelsessystem for motorvejen underudførelsenBroen, der fører Hvidovrevej over motorvejen, skal udskiftes med nytbroanlægIndgreb i motorvejsrampen fra øst til Avedøre Havnevej.Udførelsen tæt op ad en trafikeret motorvej vil på grund af de snævreog vanskelige arbejdsforhold betyde merudgifter for entreprisearbej-derne.Merprisen for ”Smallere motorvej i Hvidovre” er ca. 40 mio.kr.
Da løsningen ”Smallere motorvej i Hvidovre” ligger længere fra boligerne påVigerslev Allé og Allingvej, vil de direkte gener som støj og vibrationer i an-lægsperioden være mindre for beboerne, hvorimod generne for trafikken på
motorvejen vil være meget betragtelige med trafikomlægninger på selve motor-vejen. I anlægsperioden vil biltrafikken fra motorvejen i et væsentligt omfangblive forlagt til Vigerslev Allé og Allingvej, ligesom der i anlægsperioden vil bli-ve en del arbejdskørsel.Løsningen vil endvidere umuliggøre en eventuel senere udvidelse af motorve-jen.Den projekterede løsning igennem Hvidovre vil forløbe i en tunnel under Vi-gerslev Allé og videre under Allingvej til Ulstrupvej, hvor banen kommer ud ogforløber i et trug i det grønne buskads langs med Allingvej. Udførelsen foregårtæt på boligerne, og vejene vil blive inddraget til arbejdsarealer under udførel-sen. Det er nødvendigt at afkorte tre ejendomme i Thorvalds Minde Andelsbo-ligforening, hvorved 9 lejligheder bliver nedlagt. Tunnelen ud for ThorvaldsMinde vil blive udformet med vibrationsdæmpende konstruktioner, som sikrer,at der ikke bliver mærkbare gener i form af vibrationer fra tog i driftsfasen. Vi-gerslev Allé vil blive ført tilbage oven på tunnelen, så vejanlægget stort set bli-ver som i dag.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed