Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
725323_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
11-09-2009896364004-u18-1233
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. august 2009 stillet mig følgende spørgsmål1398 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1398:

"Når ministeren i svar på TRU alm. del - spm. 1078 og 1231 giver udtryk for, atministeren har tiltro til DSB, gælder dette så alene i forhold til Ansaldobreda ogIC4, eller gælder ministerens tiltro også til, at DSB og dets datterselskab DSB-First er i stand til, at klare trafikken på Kystbanen, jf. vedhæftede artikel fra In-formation den 17. august 2009: "Hidtil ringeste service til togpassagerer påKystbanen"?"

Svar:

Jeg har ikke grund til at tro, at DSBFirst ikke kan opfylde deres forpligtigelse.Endvidere er der, som det er udvalget bekendt, indbygget et bod/bonus-element i Trafikstyrelsens kontrakt med DSBFirst, som giver DSBFirst etstærkt økonomisk incitament til at levere bl.a. bedst mulig rettidighed.Som jeg imidlertid også gør opmærksom på i min besvarelse af spørgsmål 1287(TRU alm. del), har den samlede passageroplevede rettidighed ikke været til-fredsstillende, og Trafikstyrelsen har kontaktet DSBFirst som operatør af tra-fikken både i Danmark og Sverige, infrastrukturforvalterne Banedanmark, Øre-sundsbron og Banverket samt trafikkøberne Skånetrafiken med henblik på, atder opstilles fælles kvalitetsmål for Øresundstrafikken.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed