Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
7. september 2009004-U18-1221
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 18. august 2009 stillet mig følgende spørgsmål1384 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1384:
”Ministeren bedes gøre rede for, hvordan regeringen vil fremme afkoblingenmellem BNP og væksten i godstransporten, der ifølge Kommissionsmeddelelseaf 24. juni 2009 - KOM(2009)279/4 "En bæredygtig fremtid for transport:Mod et integreret, teknologiorienteret og brugervenligt system", udgør 2,7 pct. iårligt gennemsnit, hvilke ligger over BNP's 2,5 pct. og persontransportens 1,7pct.”Svar:
Det er regeringens målsætning, at såvel persontransportens som godstranspor-tens miljø- og klimapåvirkning skal reduceres.For at nå denne målsætning har regeringen taget initiativ til den politiske aftale”En grøn transportpolitik” fra 29. januar 2009, der blev støttet af et stort flertalaf Folketingets partier.Regeringen har med redegørelsen ”Fremtidens godstransport”, der blev offent-liggjort i april 2009 og forhandlet i Folketinget i maj 2009, uddybet initiativer-ne om at fremme en effektiv grøn godstransport i Danmark.Aftalen ”En grøn transportpolitik” fra 29. januar 2009 og redegørelsen ”Frem-tidens godstransport” indeholder en lang række initiativer til at fremme grøngodstransport. Det drejer sig bl.a. om en opprioritering af jernbanetransporter,en grøn omlægning af bilbeskatningen, herunder kørselsafgifter for lastbiler, ogen styrkelse af grøn transportforskning.Hertil kommer, at der med etableringen af det såkaldte ”Center for GrønTransport” i Transportministeriet vil blive igangsat en række initiativer for atfremme bl.a. grønne lastbiltransporter. Initiativerne omfatter bl.a. certificeringaf grønne transportvirksomheder, strategiske partnerskaber om grøn transportsamt optimering af aerodynamik for lastbiler med det formål at nedsættetransportsektorens udslip af CO2.
Det er min forventning, at initiativerne fra aftalen ”En grøn transportpolitik” ogredegørelsen ”Fremtidens godstransport” vil bidrage til, at vi opnår et fald igodstransportens miljø- og klimapåvirkning samtidig med, at BNP vokser.Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed