Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
737134_0001.png
737134_0002.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
24. september 2009Færdsels- og våben-kontoret2009-151-0311MDT40629
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1351 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 14. august 2009.
Brian Mikkelsen/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1351 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 12. august2009 fra Jørgen Lyng Nielsen, Kalundborg vedr. ønske ommere fartkontrol, jf. TRU alm. del – bilag 571.”

Svar:

Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har op-lyst følgende:”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetet bidrag fra Midt- og Vestsjællands Politi, der har oplyst følgende:”Der er i 2009 (frem til slutningen af august) foretaget i alt1.229 timer ATK-måling i Midt- og Vestsjællands PolitisATK-distrikt, hvilket har medført i alt 14.762 sager. Hertilkommer 237 timers anden fartkontrol.Målinger foretages på en lang række udpegede ATK-målesteder rundt om i politikredsen, herunder bl.a. på Slagel-sevej i Kalundborg. Politikredsen tilstræber i forbindelse medtilrettelæggelsen af ATK-målingerne at anvende så mange afmålestederne som muligt over en given periode for på den må-de at sikre, at målingernes præventive effekt bliver den bredestmulige. I tilrettelæggelsen af politikredsens hastighedsmålingerindgår også en løbende vurdering af den aktuelle trafik- ogulykkessituation i politikredsen samt andre relevante forhold iøvrigt og herunder for den i borgerhenvendelsen nævntestræknings vedkommende også, at der i den ene kørselsretninger opstillet en stationær ATK-enhed (”stærekasse”).Målestrækningerne udpeges i samarbejde med kommunerne,og det præcise målested – altså det sted, hvor målebilen place-res – sker efter vurdering af en række måletekniske og sikker-hedsmæssige forhold. Det er således ikke muligt uden videre atflytte målestedet frem og tilbage på en given strækning.Placering af byskilte er en kommunal opgave.”Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at ATK-standeren på Slagel-sevej i Kalundborg er en af de 10 ATK-standere, der udgør detigangværende 12 måneders forsøg med ubemandet stationær auto-matisk trafikkontrol. Placeringen er valgt på baggrund af en af Vej-direktoratet udført analyse af vejstrækninger til brug for et forsøgmed stationær ATK.”Jeg kan henholde mig til Rigspolitiets udtalelse.2