Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
719906_0001.png
719906_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
2. september 2009004-U18-1198
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. august 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1341(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 1341

”Ministeren bedes redegøre for, hvilke alternativer der findes til at anvendekvartssand ved renoveringsarbejder af broer, veje m.v. og hvorfor Vejdirektora-tet ikke stiller krav om at benytte mere miljøvenlige alternativer til kvartssandved udbud af sådanne projekter.”

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser, at afrensning afoverflader før viderebearbejdning anvendes i mange sammenhænge indenforbygge- og anlægsbranchen samt indenfor stål- og procesindustrien.Der findes en række forskellige metoder til afrensning som bringes i anvendelseafhængig af opgavens karakter, de aktuelle forhold og krav til maksimal afskal-ning. Indenfor brorenovering og specielt til renovering af korrosionsskadedekonstruktioner er kun en mindre del af disse metoder brugbare af både fysiskeog kvalitetsmæssige årsager. Alle anvendelige metoder er baseret på højtryks-blæsning med vand eller forskellige sandtyper herunder kvartssand.Alle anvendelige metoder er godkendt af arbejdstilsyn og miljømyndigheder så-fremt givne betingelser til personlig beskyttelse og afdækning overholdes.Vejdirektoratet udbyder sine renoveringsopgaver baseret på krav til maksimalafskalning (implicit et holdbarhedskrav). Valget af metode overlades til entre-prenøren med samtidige krav om overholdelse af arbejdsmiljøkrav og krav framiljømyndigheden. Anvendelsen af den af entreprenøren valgte metode god-kendes i hvert enkelt tilfælde af miljømyndighederne.
I den udstrækning det kan dokumenteres, at nye materialer og metoder sikrerden fornødne holdbarhed af reparationsarbejderne samt kan opnå godkendelsehos miljømyndighederne, sikrer Vejdirektoratet, at metoderne bliver indarbej-det i gældende Vejregler og Arbejdsbeskrivelser.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed