Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
722828_0001.png
722828_0002.png
722828_0003.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. september 2009Færdsels- og våben-kontoret2009-151-0304KGA40414
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1317 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 10. august 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Brian Mikkelsen/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1317 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren tage initiativ til at skærpe straffen for vogn-mænd, der presser deres chauffører til at gennemføre ulovligetransporter med farligt gods?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:”Reglerne om transport af farligt gods findes i Europæisk Konven-tion om International Transport af Farligt Gods ad Vej (ADR-konventionen). Det er ikke i ADR-konventionen fastsat, hvorledesovertrædelse af konventionens bestemmelser om transport af farligtgods skal straffes. Det er derfor op til hvert enkelt land, der har til-sluttet sig konventionen, via national lovgivning at fastsætte sank-tioner herfor.I Danmark er dette sket ved bekendtgørelse om vejtransport af far-ligt gods (ADR-bekendtgørelsen), der løbende revideres i takt medændringer af konventionen. Dette er senest sket ved bekendtgørelsenr. 617 af 26. juni 2009, som trådte i kraft den 1. juli 2009.Af bekendtgørelsens § 4, stk. 1, fremgår bl.a., at vejtransport af far-ligt gods skal ske i overensstemmelse med bestemmelserne i be-kendtgørelsen og ADR-konventionen. Overtrædelse af bekendtgø-relsen, herunder § 4, stk. 1, straffes efter bekendtgørelsens § 38,stk. 1, med bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter andenlovgivning. Der kan i medfør af § 38, stk. 3, pålægges selskabermv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.kapitel.Rigsadvokaten har ikke fastsat retningslinjer for anklagemyndighe-dens sanktionspåstande i sager om overtrædelse af reglerne omtransport af farligt gods og har ikke nærmere kendskab til bødernesstørrelse på dette område.Som eksempler fra retspraksis vedrørende fastsættelse af bøden forovertrædelse af reglerne om transport af farligt gods kan dog næv-nes følgende landsretsdomme:Østre Landsrets ankedom af 29. juni 2007, trykt iU2007.2587 Ø:T havde som ansat i virksomheden F A/S, der drev virksomhedmed entreprenørmaskiner m.v., i en varebil tilhørende F A/S trans-porteret dieselolie i en tank med en kapacitet på 498 liter til brugfor de af F A/S´ maskiner, der var placeret på forskellige arbejds-pladser. T og F A/S gjorde under sagen gældende, at transporten2
var omfattet af ADR-konventionens undtagelsesbestemmelser, så-ledes at transporten ikke var omfattet af konventionens sædvanligekrav til transport af farligt gods. Landsretten fandt T og F A/Sskyldige i overtrædelse af bekendtgørelse nr. 437 af 6. juni 2005om vejtransport af farligt gods og ADR-konventionen, idet trans-porten efter rettens opfattelse var omfattet af konventionens reglerom transport, og idet transporten ikke var sket i overensstemmelsehermed. T og F A/S idømtes bøder på henholdsvis 4.500 kr. og10.000 kr.
Vestre Landsrets ankedom af 2. juli 2007:T havde som ansat i virksomheden F Aps, der drev fyrværkerivirk-somhed, i en varebil transporteret fyrværkeri i strid med bekendt-gørelse nr. 437 a 6. juni 2005 om vejtransport af farligt gods ogADR-konventionen, idet fyrværkeriet (farligt gods) bl.a. ikke varemballeret i egnet og godkendt emballage og afmærket, ligesomdet ikke var stuvet forsvarligt på køretøjet og fastgjort med egnedemidler, så det ikke kunne forskubbe sig betydeligt under transpor-ten. T blev idømt en bøde på 10.000 kr. og F Aps blev idømt enbøde på 20.000 kr.
Fastsættelsen af straffen i sager om overtrædelse af reglerne omfarligt gods vil således – som det gælder generelt – bero på en kon-kret vurdering af sagens omstændigheder, herunder f.eks. godsetsfarlighed og overtrædelsens karakter og omfang.Det må efter min opfattelse endvidere antages, at såfremt der kanføres bevis for, at en vognmand mod bedre vidende har presset sinchauffør til at transportere farligt gods, vil dette – efter almindeligestrafudmålingsprincipper – indgå som en skærpende omstændighedved straffens fastsættelse. Jeg er dog ikke bekendt med konkretesager, hvor dette har været tilfældet.”Som det fremgår af Rigsadvokatens udtalelse, må det antages, at det for-hold, at en vognmand presser sin chauffør til at udføre ulovlig transportaf farligt gods, allerede efter gældende ret vil indgå som en skærpendeomstændighed ved straffens fastsættelse. Jeg finder i lyset heraf ikkegrundlag for at ændre reglerne på området.
3