Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             20. januar 2009

J. nr.           004-U18-000744

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 12. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 130 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 130:

”Finder ministeren det anstændigt, at DSB har tilbageholdt disse oplysninger/denne viden om reduktion af togmateriellet under de månedlige møder mellem DSB og Folketingets Trafikudvalg, hvor erstatningsmateriel til Syd‑ og Nordvestbanen har været drøftet ved hvert eneste møde?”

Svar:

Jeg ser ingen grund til at diskutere anstændighed eller ej i denne sammenhæng.

Det afgørende er at der arbejdes på at finde en løsning, som hurtigst muligt indsætter sikre tog med højere komfort. Der er ingen tvivl om, at DSB har arbejdet intensivt på mulighederne for at skaffe erstatningsmateriel som følge af IC4 forsinkelsen, hvilket har givet sig udtryk i at der er indgået ordre på 45 nye dobbeltdækkervogne til indsættelse i sidste del af 2009. DSB har endvidere udnyttet en option på leje af 3 ICE-TD togsæt fra Deutsche Bahn, som udvider samarbejdet om anvendelse af ICE-TD til at omfatte i alt 13 togsæt - forventelig i løbet af 2. kvartal 2009.

Det kan også oplyses, at Trafikudvalget den 12. september 2006 (Alm. del bilag 542) i en orientering fra Trafikstyrelsen modtog oplysninger om at driften på den udbudte strækning baseres på anvendelse af DSB's Øresundstog og IR4 tog.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed