Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             20. januar 2009

J. nr.           004-U18-000744

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 12. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 129 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 129:

”Vil ministeren drage omsorg for, at passagererne på Syd‑ og Nordvestbanen kompenseres økonomisk for utilstrækkelig kapacitet i myldretiden og for dårligere togmateriel i hele 2009, og frem til bedre materiel foreligger?”

Svar:

Der bliver ikke tale om utilstrækkelig kapacitet på nogen strækninger i 2009, og DSB sørger således for at indsætte tilstrækkelig kapacitet i alle togforbindelser på Syd- og NordVestbanen.

Det forhold, der påkalder sig opmærksomheden, drejer sig alene om hvilken type materiel, der vil blive anvendt i de enkelte tog.

På Nordvestbanen vil IC3 tog i et enkelt tog om morgenen fra Kalundborg til København samt i et enkelt eftermiddagstog fra København til Kalundborg, blive erstattet af moderne dobbeltdækker vogne med god komfort. På Vestbanen udskiftes IR4 anvendelsen i nogle af togene i det lokale togsystem mellem Østerport og Ringsted med ældre vognmateriel. Det er kun et mindre antal passagerer på strækningen mellem Østerport og Ringsted, som mærker denne ændring. På Sydbanen sker der ingen ændringer.

En egentlig kompensation for passagererne mellem Østerport og Ringsted er svær at administrere og målrette til de relativt få passagerer, som mærker ændringen fra 2008 til 2009, men DSB oplyser, at man i 2009 planlægger at udlevere 4 gæstebilletter til de pendlere, som kører med det blå materiel.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed