|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            20. januar 2009 J. nr.          004-U18-000744 Deres ref.  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 12. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 126 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Vil ministeren undersøge og oplyse, om det fremgÃ¥r af DSB’s tilbud og licitationsmateriale, at det var nødvendigt for DSB at flytte togmateriel fra andre strækninger, hvis DSB vandt udbuddet pÃ¥ Kystbanen og sÃ¥ledes skulle overholde en kontrakt, som Ã¥benlyst kræver mere materiel, end der anvendes p.t. pÃ¥ Kystbanen?â€
Det er â€Kystbanen A/Sâ€, som ejes af DSB og det britiske togselskab FirstGroup, der har afgivet tilbud pÃ¥ driften af togtrafikken pÃ¥ Kystbanen og den danske del af togtrafikken over Øresund – og ikke selve DSB.
Det afgivne tilbud baserer sig på, at DSBFirst – i overensstemmelse med Trafikstyrelsens udbudsmateriale - kan disponere over 23 Øresundstogsæt og 20 IR4 tog fra driftsstarten i januar 2009.
DSB har, jf. mit svar på spørgsmål 125, været forpligtet til at udleje 23 øresundstogsæt og 20 IR4 til brug for togtrafikken på Kystbanen og over Øresund, hvilket svarer til den kapacitet som DSB selv måtte forventes at ville have anvendt i trafikken.
Det er således ikke åbenlyst, at der kræves mere kapacitet til drift af trafikken på Kystbanen end der anvendes pt. Det aktuelle problem ligger primært i, at der netop nu fortsat anvendes lokomotivtrukne vogne på Kystbanen, som på udbudstidspunktet i 2006 var forventet at ville være udskiftet med nyere togsæt. Sekundært indeholder opdelingen af den samlede trafik i to adskilte enheder et tab svarende til 2 IR4 togsæt, som følge af at de nuværende gennemløb af tog mellem Kystbanen og den forhandlede trafik brydes.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed