Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
717309_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
26. august 2009887984004-u18-1192
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 29. juli 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1258(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1258:

"Ministeren bedes gøre rede for i hvilket omfang kontraktuelle forhold forhin-drer Trafikstyrelsen i at gribe ind i de kaotiske forhold på Kystbanen og i Øre-sundstrafikken."

Svar:

Selv om forholdene på Kystbanen og i Øresundstrafikken i en periode ikke harværet tilfredsstillende, må jeg afvise, at der er tale om kaotiske forhold.Trafikstyrelsens kontrakt med DSBFirst indeholder en række misligholdelses-bestemmelser, som kan føre til ophævelse af kontrakten. Disse bestemmelserhandler om rettidighed, kundetilfredshed, togkilometerproduktion og sikker-hedsgodkendelse. Ingen af disse kan anvendes i den konkrete situation, daDSBFirsts leverancer i alle tilfælde nu ligger langt bedre end de grænser, der erdefineret som misligholdelse.Et væsentligt tvivlsspørgsmål har været, om Trafikstyrelsen kunne gribe ind iden udbudte køreplan uden at komme i konflikt med de udbudsretslige regler.Den endelige vurdering heraf må ske fra sag til sag, men der vil formentlig væreganske gode muligheder for at gennemføre et indgreb, som skyldes ønsket omat imødegå udefra kommende problemer, der ikke kan henregnes til DSBFirst.Som jeg informerede udvalget om den 20. august 2009, har jeg bedt Trafik-styrelsen sammen med DSBFirst hurtigst muligt at belyse de mest realistiskeindgreb i Øresundstrafikken, som kan begrænse virkningerne af de udefrakommende problemer. Dette arbejde er igangsat.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed