Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
715926_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
24. august 2009887984004-u18-1192
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 29. juli 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1242(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1242:

"Da koordination med andre transportmidler er alfa og omega for mange pend-lere, bedes ministeren gøre rede for, hvorvidt DSB Firsts overtagelse af driftenpå Kystbanen og Øresundstrafikken, har påvirket pendlerne positivt eller nega-tivt i form at færre/flere skift under rejsen, samt hvorvidt der er sket en afkort-ning henholdsvis forlængelse af rejsetiden."

Svar:

DSBFirst kører efter køreplaner, som er fastlagt af Trafikstyrelsen, og som erkoordineret med de øvrige trafikoperatører.De nye køreplaner betyder, at langt størstedelen af pendlerne har fået flere togat vælge imellem, endda med en væsentlig bedre spredning af togene. Kun enmeget begrænset del af pendlerne har fået færre tog at vælge imellem. Flere togat vælge imellem betyder, at det bliver nemmere at kombinere bus og tog.Mellem Helsingør og København er rejsetiden blevet forlænget med ét minut,fordi der nu standses i Rungsted Kyst. Til gengæld er rejsetiden blevet ét minutkortere i myldretiden mellem for eksempel Kokkedal og Kastrup. Uden formyldretimerne er rejsetiden fra Nivå til Kastrup blevet afkortet med 3 minut-ter.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed