Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
715227_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
21. august 2009884976004-u18-1177
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 28. juli 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1233(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1233:

"Ministeren bedes gøre rede for divergensen mellem en række svar vedr. an-svarsplaceringen for det rullende materiel på Kystbanen og i Øresundstrafik-ken, jf. svar på § 20 spm. S 1628, S 1746 og S 1747 og svar på TRU alm. delspm. 519, 589 og 591, hvori det bl.a. hedder, at "driften af Kystbanen er DSBFirst' ansvar. Derfor er det op til DSB First at vurdere hvilke forholdsregler, derskal tages", mens det i Notat om udbud af Kystbanen og Øresunds trafikken af7. september 2006 under pkt. 4.2 hedder, "at der er Trafikstyrelsens ansvar, atoperatøren til hver en tid har tilstrækkelig togkapacitet til at imødekomme ef-terspørgslen i spidstimerne…."."

Svar:

Det må formodes, at DSBFirst ved afgivelsen af deres tilbud lagde den aktuellematerielbeholdning til grund, og det var således DSBFirsts vurdering, at denudbudte trafik kunne gennemføres med denne materielbeholdning.Som det også fremgår af afsnit 4.2 i Notat om udbud af Kystbanen og Øresundstrafikken af 7. september 2006 var det forventningen, at ”atde nuværendeØresundstog ikke kan forventes at rumme tilstrækkelig kapacitet til at imøde-komme den forventede efterspørgsel over Øresund gennem hele kontraktperi-oden.”Der er som bekendt også i forlængelse heraf truffet beslutning om atindkøbe yderligere 10 Øresundstog, jf. akt 204 af 21. august 2008.Der er således ikke divergens mellem det forhold, at driften af Kystbanen erDSBFirsts ansvar, og det forhold at det er Trafikstyrelsens ansvar at tilvejebrin-ge materiel.Med venlig hilsen
Lars Barfoed