Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
10. augusut 2009TRM004-U18-001169
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 23. juli stillet mig følgende spørgsmål 1220 (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PerClausen (EL).Spørgsmål nr. 1220:"Ministeren bedes redegøre for, hvordan det skattefinansierede investeringsrå-derum, jf. trafik-aftalen af 29. januar 2009, konkret udregnes og hvilke realøko-nomiske forudsætninger, der er lagt til grund for beregningerne for henholdsvisperioden 2009-12 og for 2012-2018. Besvarelsen bedes desuden indeholde refe-rencer til relevante publikationer hvor delelementerne i regnestykkerne gen-nemgås."Svar:Jeg skal henvise til finansministeren i forhold til generelle spørgsmål til det skat-tefinansierede investeringsråderum, herunder de forudsætninger, der er lagt tilgrund i 2015-planen.Infrastrukturfonden udgør pt. 94 mia. kr., jf. tabel 1. Det er politisk aftalt, at derkan tilføres yderligere midler til Infrastrukturfonden.Tabel 1. Tilførte midler til Infrastrukturfonden med Aftale om en grøn trans-portpolitik af 29. januar 2009 (mio. kr., 2009-priser)Tilførte midler til fondenMio. kr.(2009-priser)
Det skattefinansierede investeringsråderum ...........................................................................................70.500Udbudsgevinst ved Kystbanen................................................................................................Provenu fra salg af Scandlines................................................................................................1.3006.100
Driftsbesparelser som følge af signalprojektet.........................................................................................4.000Midler fra A/S Storebælt 2010-2022................................................................................................ 9.000Reduktion i kontraktbetalingen til DSB som følge af IC4 (2008-2010)................................1.100Grøn kørselsafgift på udenlandske køretøjer i Danmark................................................................1.000Salg af DSB-ejede arealer..........................................................................................................................1.000I alt ..............................................................................................................................94.000
Der er disponeret i alt ca. 86,9 mia. kr. af Infrastrukturfondens 94 mia. kr.(2009-priser) i medfør af Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009,jf. tabel 2. Der er herefter ca. 7,1 mia. kr. udisponerede midler tilbage i fonden.
Tabel 2. Disponeret i Aftale om en grøn transportpolitik (mio. kr, 2009-priser)ProjekterMio. kr.
Side 2/2
(2009-priser)9.0499.0493.0602552.8051.3001.30015.1689.3685.80034.89421.70010.0006002002101581.3007007.5056.2911.2141.001150200-71150400-------2.367786657640200843.5458.100
1. Igangværende vejprojekter........................................................................................Bevilling i 2009 og frem til igangværende projekter1................................................................2. Reinvesteringer i vejnettet ........................................................................................Afsat på FL09 - 255 mio. kr. i 2009 ................................................................................................Basis 2010-2020, 255 mio. kr.årligt2 og 9.........................................................................................projekter33................................................................3. Igangværende baneprojekter ....................................................................................Bevilling i 2009 og frem til igangværende4. Reinvesteringer i banenettet 2009-2020................................................................Trafikaftale 2007, 2009-14...............................................................................................................Fortsættelse af basisbevillingsniveau 2015-2019.............................................................................5. Principbesluttede og nye baneprojekter4................................................................Nyt signalsystem på Banedanmarks net (2009-2020),................................................................Udbygning af jernbanekapaciteten København-Ringsted (reserveret)...........................................Opgradering af banen Ringsted-Odense (reserveret)................................................................Opgradering af banen Hobro-Aalborg (reserveret) .........................................................................Modernisering af Nørreport .............................................................................................................Fremrykket opgradering af Sydbanen..............................................................................................Anlæg af dobbeltspor på Nordvestbanen (Lejre-Vipperød), ...........................................................Etablering af dobbeltspor i Sønderjylland (reserveret) ................................................................6. Besluttede og nye vejprojekter ..................................................................................Silkeborgmotorvejen ........................................................................................................................Frederikssundsmotorvejen, 2. etape5, .............................................................................................7. Bedre adgang til havnene ..........................................................................................Bedre vejforbindelse til Esbjerg Havn,.............................................................................................Opgradering til Kalundborg Havn (Holbækmotorvejen-Kalundborg), ..........................................VVM-undersøgelser af etablering af motorvej ml. Holbækmotorvejen og Kalundborg7 ...............Udbygning af Jyske Motorvej mellem Nørresundby og Bouet (Aalborg Havn)..............................Etablering af bedre forbindelse mellem Helsingørmotorvejen og Motorring 3 (Køben-havns Havn)................................................................................................................................Ramme til anlæg af omfartsvej ved Nykøbing Falster (Gedser Havn) (reserveret)........................Opgradering af Kongevejen i Helsingør (Helsingør Havn)6............................................................Bedre adgang til Rønne Havn6.........................................................................................................Statsligt bidrag til anlæg af ny forbindelse over af Odense Kanal (Odense Havn)6........................Forundersøgelse vedr. omfartsvej ved Grenå mellem rute 16 og Grenå Havn7..............................Forundersøgelse vedr. yderligere opgraderinger af rute 34 på strækningen mellem Her-ning og Skive samt rute 26 mellem Skive og Hanstholm7...............................................................VVM-undersøgelse af et slusespor ved vestenden af Kastrup station7............................................Etablering af nyt rangerområde og spor ved Hirtshals Havn8........................................................8. Øvrige initiativer ......................................................................................................Banedanmarks rådighedspuljer fra tidligere trafikaftale (2009-14),..............................................Vejdirektoratets pulje “Anlæg til fremme af sikkerhed og miljø” (2009-12) ................................1-årig vejvedligeholdelsespakke samt konsulentundersøgelse (2009) ...........................................Grøn Transportvision DK: Forsøgsprojekter (2010-13) ................................................................Grøn Transportvision DK: Yderligere konkrete CO2-initiativer (2009-12)................................9. Ekstrabevilling til igangsatte vejprojekter................................................................10. Nye puljer ...............................................................................................................
Bedre fremkommelighed for busser (2009-13) ...............................................................................Fremme af ordninger og projekter, der øger antallet af buspassagerer (2009-2011).....................Medfinansiering af færgeinvesteringer i kommuner med småøer og ø-kommuner (2009) ..........Fremme af kollektive trafikløsninger i Århus og i Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet,heraf 0,5 mia. kr. til letbane i Århus ................................................................................................Stationsmoderniseringer (2009-14) ................................................................................................Nye teknologiske muligheder (2009-14) .........................................................................................Bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse (2009-14) ....................................................½Mere cykeltrafik (2009-14)...........................................................................................................Bedre trafiksikkerhed (2009-14)................................................................................................Fremme af gods på bane (2009-14) ................................................................................................Støjbekæmpelse (2009-14)...............................................................................................................Forlængelse af pulje til fremme af sikkerhed og miljø (2013-14)....................................................Forlængelse af pulje bedre sikkerhed ved overskæringer (2015-20) ..............................................Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning (2009-14)......................................................11. Pulje til bedre adgang til den kollektive transport (DSB-finansieret) .......................I alt .............................................................................................................................Noter:1. Bevilling i 2009 og frem til igangværende projekter omfatter følgende vejprojekter: Ny motorvej, Vejle -Herning, etapen Riis – Ølholm – Vejle; Anlæg af Herning N – Brande mellem Herning Ø og Snejbjerg; Nymotorvej, Århus – Herning, etapen Bording – Funder; Ny motorvej, Søften – Skejby ved Århus; Ny mo-torvej, Vejle – Herning, Brande – Give N, 2. del; Ny motortrafikvej, Bredsten – Vandel mellem Vejle ogBillund; Ny omfartsvej ved Sunds nord for Herning; Ny motorvej, Odense – Svendborg; Anlæg af ni-veaufri skæring ved Grenåvej i Århus; Udbygning af Holbækmotorvejen, Fløng - Roskilde V; Anlæg afFrederikssundsmotorvejen, Motorring 3 – Motorring 4; Udbygning af Kongevejen i Helsingør; Ny om-fartsvej ved Gørløse på rute 6 mellem Helsingør og Roskilde; Ny bro ved Skovdiget på Hillerødmotorve-jen; Ny omfartsvej ved Slagelse; Ny motorvej Kliplev – Sønderborg; Ny motortrafikvej Holbæk – Vig 2. og3. etape; Anlæg af Hundige – Greve S (Køge Bugt); Anlæg af Ønslev – Sakskøbing; Anlæg af Brande – Riis,1. etape; Udbygning af E45 mellem Nørresundby og Bouet; Ny motorvej, Skejby– Skødstup ved Århus;Anlæg af diagonalvej syd om Give; Udbygning af Motorring 3.2. Der vil blive truffet beslutning om det fremtidige bevillingsniveau for vejvedligeholdelsen, når beslut-ningsgrundlaget foreligger i efteråret 2009.3. Bevilling i 2009 og frem til igangværende projekter omfatter følgende baneprojekter: KØR-projektet(kapacitetsf0rbedringer på strækningen København-Ringsted), Nye togradioer (GSM-R), Forberedelse aftogkontrolsystem, Etablering af fordelingsstation på Vestfyn4. Under forudsætning af beslutning om gennemførelse af projekterne København-Ringsted, opgraderingRingsted-Odense, opgradering Hobro-Aalborg, som der ikke pt. skal tages endelig stilling til, da beslut-ningsgrundlaget ikke er færdiggjort.5. Der afsættes i første omgang midler til anlæg af en 2. etape mellem Motorring 4 og Tværvej (1,2 mia.kr.) tættest på København, hvor trafikmængderne og trængselsproblemerne i dag er størst. Der vil i 2011blive taget stilling til etablering af motorvejen på hele strækningen til Frederikssund.6. Finansieres via puljen ”Bedre kapacitet og bekæmpelse af lokale flaskehalse”.7. Finansieres via puljen ”Nye beslutningsgrundlag og strategisk planlægning”.8. Finansieres via ”puljen til fremme af godstrafik på bane”.9. Indgår ikke i aftalen.
1.0003/3Side3002002.0002006008001.0005002004003002004001.00086.933
Der foretages prisopregning af de uforbrugte, reserverede og afsatte midler i In-frastrukturfonden i henhold til relevante prisindeks, som følger den almindeligeprisudvikling.For en nærmere status for projekterne henvises til ”Status for anlægsprojekter påTransportministeriets område 1. halvår 2009”.Med venlig hilsen
Lars Barfoed