Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
712670_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
12. august 2009884346004-u18-1172
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 23. juli 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1217(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1217:

"Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt de IC4-tog, der leveres fremover vilkunne sammenkobles lige så fleksibelt, som det kan ske med IC3-togene, det vilsige af forende kan sammenkobles med bagende, forende med forende ogbagende med bagende, jf. svar på TRU alm. del spørgsmål nr. 1084 af 13. juli2009."

Svar:

Det fremgår af IC4 orienteringen til Trafikudvalget af 20. maj 2009, at Ansal-doBreda har fået betingede typegodkendelser til såvel de enkeltkørende togsæt,som det togsæt, der skal kunne sammenkobles.Betingelserne i typegodkendelsen for det togsæt, der skal køre sammenkoblet,vedrører blandt andet, at kobling kun skal ske forende mod bagende. Dette erden eneste koblingsfunktionalitet, der er ansøgt om.Som det fremgår af den nævnte orientering til Trafikudvalget, skal Ansal-doBreda levere 83 IC4 togsæt svarende til dette togsæt med en række forud de-finerede supplerende løsninger.DSB skal sikre færdiggørelsen af IC4 togene, når de er leveret fra AnsaldoBredai den konfiguration, der er defineret i forliget mellem AnsaldoBreda og DSB.DSB har oplyst mig om, at denne færdiggørelse også indebærer en mere fleksi-bel sammenkoblingsfunktionalitet.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed