Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato6. august 2009Dok.id881767J. nr.004-U18-1165Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 15. juli 2009 stillet mig følgende spørgsmål (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1204:
”Vil ministeren tage initiativ til en tilbundsgående undersøgelse af hele forløbetomkring ”salget” af Combus til Arriva?”Svar:
Combus-sagen har allerede været genstand for flere undersøgelser, herunderen beretning om granskningen af Combus, der blev offentliggjort i april 2001,og en advokatundersøgelse af statens varetagelse af ejerskabet til Combus, derblev offentliggjort i august 2001.For så vidt angår salget af Combus til Arriva offentliggjorde Rigsrevisionen iapril 2002 en beretning nr. 10/2001 om Combus, hvori bl.a. salgsprocessen erundersøgt. Om salget til Arriva fandt Rigsrevisionen, at Trafikministerietsovervejelser ved forberedelsen og gennemførelsen af aktiesalget havde væretvelfunderede. Rigsrevisionen fandt endvidere, at den indgåede aftale måtte an-ses for tilfredsstillende.Statsrevisorerne påtalte to forhold på grundlag af rigsrevisionsberetningen. Detdrejede sig dels om Trafikministeriets udpegning af selskabets bestyrelse i for-bindelse med etableringen i 1995, dels om Trafikministeriets forelæggelse i maj1999 af et aktstykke for Folketingets Finansudvalg i forbindelse med en kapital-tilførsel til selskabet på 300 mio. kr.I forbindelse med offentliggørelsen af rigsrevisionsberetningen blev der rejstspørgsmål om nedsættelse af en undersøgelseskommission og om tiltale vedRigsretten mod de relevante ministre i den daværende regering.Senere i april 2002 meddelte trafikministeren, at Combus-sagens forskelligeaspekter nu var blevet meget indgående belyst, og at Rigsrevisionens beretningikke skabte behov for at iværksætte yderligere undersøgelser af sagen, herunderi form af en undersøgelseskommission. Trafikministeren meddelte endvidere,
at ingen af de gennemførte undersøgelser efter regeringens opfattelse gav nogetholdepunkt for at overveje en rigsretssag mod de berørte ministre.Den seneste udvikling er, at Kommissionen den 13. juli 2009 har truffet beslut-ning i sagen om statsstøtte til Combus. Kommissionens beslutning går i kort-hed ud på, at Kommissionen har fundet, at der blev udbetalt statsstøtte tilCombus i 1999 og 2001, og at denne statsstøtte er uforenelig med EU-reglerne.Kommissionens beslutning er blevet truffet, efter at Kommissionens oprindeli-ge beslutning af 28. marts 2001 om at anse statsstøtten for forenelig med EU-reglerne blev annulleret ved EF-Domstolens Ret i Første Instans' dom af 16.marts 2004.Kommissionen har i beslutningen af 13. juli 2009 pålagt den danske regering atsøge statsstøtten tilbagebetalt fra Combus. Der skal ikke rettes tilbagebeta-lingskrav mod andre selskaber. Med hensyn til salget af Combus til Arriva harKommissionen konkluderet, at Arriva mindst betalte den gældende markeds-pris for aktierne i Combus. Denne konklusion når Kommissionen til på grund-lag af bl.a. en vurderingsrapport, der af Kommissionen er blevet indhentet hosen uafhængig finansekspert (Ecorys Netherlands BV).Som det fremgår, har Combus-sagen allerede været genstand for flere grundigeundersøgelser. For så vidt angår salget af Combus til Arriva er salgsprocessenblevet undersøgt af Rigsrevisionen, der konkluderede, at den indgåede aftalemåtte anses for tilfredsstillende. Endvidere har Kommissionen konkluderet,Arriva mindst betalte den gældende markedspris for aktierne i Combus.På den baggrund mener jeg ikke, at der er grundlag for at ændre trafikministe-rens konklusion fra 2002, hvorefter der ikke er behov for yderligere undersø-gelser.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed