Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
603594_0001.png
603594_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato28/10-08Dok.id747087J. nr. 004-u18-698Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 12(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 12:

"Vil ministeren gøre rede for, hvad status er i forbindelse med sikkerhed iskolebusser? "

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser følgende:”Skolebusser er typisk indsat af kommunen til kørsel med elever mellemlanddistriktet og den nærliggende skole. Kørslen foretages i vid udstrækning afprivate vognmænd, og busserne, der køres med, har typisk ikke ståpladser og erderfor lovmæssigt udstyret med seler, medmindre busserne er ældre end 9 år.Er de ældre end 9 år, kan de meget vel også være udstyret med seler - enten adfrivillighedens vej eller fordi kommunen har krævet det i forbindelse medkørselsudbuddet.Ansvaret for, at eleven under 15 år anvender selen under kørsel, påhvilerchaufføren. Dog vil et særligt piktogram ved det enkelte sæde, en meddelelseover bussens højtalersystem eller en monitorvisning friholde chaufføren for atkontrollere dette inden kørslen.I større byer med bybusnet vil kommunen ofte også tilbyde eleverne transportsammen med andre passagertyper med bybus, der typisk har et større antalståpladser og derfor er undtaget for selekravet. Undtagelsen skyldes primærthensynet til en hurtig af- og påstigning, men også at bybusser kører med enrelativ lav hastighed (max. 50 km/t).Færdselsstyrelsen har fra Vejdirektoratet indhentet statistiske data for ulykkermed skolebusser i perioden 2003-2007. Dataene vedlægges som bilag.Der er for den 5-årige periode registreret 21 skolebusuheld med personskade,hvoraf de fleste dog sker uden for bussen.
I de 5 år er der kun to uheld med personskader for i alt 8 passagerer iskolebusser. To af de tilskadekomne var hhv. 8 og 10 år, medens de øvrige 6 varmellem 15 og 18 år.Statistisk set er uheldstallene så små, at de ikke kan bruges til at afdækketendenser i hverken positiv eller negativ retning.”Det er min klare opfattelse, at når de forholdsmæssigt mange skolebus-passagerkilometer, der hvert år afvikles, sættes i relation til de ganske fåtilskadekomne i skolebusser, må det fortsat betragtes som en yderst sikkermåde at transportere elever til og fra skole på.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed