Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato24. august 2009Dok.idJ. nr. 004-U18-1156Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. juli 2009 stillet mig følgende spørgsmål TRUalm. del 1180, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1180:
"Vil ministeren tage initiativ til at få ændret reglerne for transport af farligtgods med tog, sådan at de bliver bragt op på samme niveau som i USA.Spørgsmålet stilles i lyset af oplysninger i Ingeniørens netudgave den 1. juli2009, som peger på, at en eksplosion af en godstankvogn i Italien mandag den29. juni kunne være undgået, eller konsekvenserne kunne være reduceret, hvisman havde haft de samme regler i Europa, som man har i USA for transport affarligt gods med tog."Svar:
Da Arbejdstilsynet administrerer reglerne for trykbærende udstyr, har jeg bedtArbejdstilsynet om en udtalelse.Arbejdstilsynet har følgende bemærkninger:”De danske regler om transport af farligt gods er baseret dels på et EU-direktivom transportabelt trykbærende udstyr dels på Reglement for internationaltransport af farligt gods (RID-reglementet), som er et bilag til deninternationale COTIF-konvention for jernbanetransport.Den danske regulering indeholder en række specifikke krav til indretningen afdet trykbærende udstyr.RID-reglementet revideres hvert andet år og er sidst revideret 1. juli 2009.Direktivet er under revision.Det er Arbejdstilsynets vurdering, at den løbende revision af de internationaleog nationale regler, som tager højde for den tekniske udvikling de foreliggenderisici, giver et godt sikkerhedsniveau. Arbejdstilsynet finder derfor ikke, at derer behov for at ændre de danske regler på baggrund af ulykken i Italien i juni2009.”Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed