Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
6. august 2009881030004-u18-1159
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. juli 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1179(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1179:
"Giver de hyppige tognedbrud ministeren anledning til at overveje, om der skalplaceres flere lokomotiver decentralt for hurtigere at kunne bortslæbe nedbrud-te lokomotiver/togsæt og dermed reducere såvel ventetid som de forsinkelserfor den øvrige togtrafik, der er resultatet af nedbruddet."Svar:
Jeg har bedt om et svarbidrag fra DSB, som har oplyst, at:”Afhjælpning af nedbrud afpasses efter forholdene og årsagen til nedbruddet.Det er kun undtagelsesvis, at bortslæbning med et hjælpetog vil komme på talesom en hurtig og effektiv løsning. Det skyldes blandt andet, at sporene omkringet nedbrudt tog ofte vil være optaget af andre tog, således at et hjælpetog kanhave vanskeligt ved at komme frem og i øvrigt ofte vil gøre det endnu vanskeli-gere at afvikle den øvrige trafik.Det er således normalt det hurtigste og mest smidige, at et nedbrudt tog bliverbragt i stand til at køre videre ved egen kraft med nedsat hastighed og evt. an-dre restriktioner i forbindelse med den videre kørsel. Lokomotivføreren kan idisse situationer få teknisk support til at løse denne opgave lige som der - i ste-det for et hjælpetog - eksempelvis kan udsendes håndværkere fra et værksted tilat bistå med afhjælpning.”Jeg mener ikke, at der på baggrund af oplysningerne er grund til at overveje atplacere flere lokomotiver decentralt.Med venlig hilsen
Lars Barfoed