Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
711202_0001.png
711202_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
6. august 2009881030004-u18-1159
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. juli 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1178(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1178:

"Ministeren bedes oplyse, hvor mange gange der er sket tognedbrud (lokomoti-ver og togsæt) inden for de sidste to år, og hvor lang ventetiden har været ihvert enkelt tilfælde, inden et assisterende lokomotiv/togsæt har bortslæbt detnedbrudte lokomotiv/togsæt."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:”Kategoriseringen af driftsrapporter i Regularitets- og Driftsstatistik System(RDS) gør det ikke muligt entydigt at identificere driftsrapporter, som skyldestognedbrud og den efterfølgende ventetid på bortslæbning.Banedanmark har opgjort, hvornår banen igen er fri efter nedbrud, som harforårsaget 20 eller flere forsinkede og/eller aflyste tog. I perioden fra 30. juni2007 til 20. juni 2009 har der været omkring 65 tilfælde af nedbrud af passa-gertog på fjernbanen, som har påvirket 20 eller flere tog. Ved de pågældendehændelser er der gennemsnitligt gået 110 minutter fra toget brød ned, til detvar flyttet og ikke længere medførte gener for trafikafviklingen. Der er såledestale om ca. 2½ nedbrud om måneden over hele landet af den ovenfor nævnteart.”DSB har oplyst at:”Et tog kan erklæres "nedbrudt" af såvel materieltekniske og trafikale grundesom passagermæssige hensyn. Et nedbrud har derfor ikke nødvendigvis nogetat gøre med togets fysiske evne til at køre.Hovedparten af de materieltekniske fejl, der fører til, at et tog erklæres ned-brudt, berører således ikke selve togets evne til at køre. Det kan f.eks. dreje sigom fejl i ATC-system, passagerinformationssystem, dørsystemer, fejl ved sam-menkobling med mere. Et tog kan også erklæres nedbrudt af trafikale grunde.Det vil sige eksempelvis hvis en fejlretning skønnes at tage lang tid set i forhold
til den aktuelle trafikintensitet og hensynet til den øvrige trafikafvikling, samtpassagerernes fortsatte rejse i øvrigt.Et tog kan herudover også erklæres "nedbrudt" af passagermæssige grundesom f.eks. ved hærværk på tog.Der er derfor ingen sammenhæng mellem antallet af nedbrud og et behov for atfjerne et havareret tog, der ikke kan bevæge sig ved egen hjælp.”Jeg har ikke yderligere at bemærke.Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed