Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
711205_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
6. august 2009881030004-u18-1159
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. juli 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1177(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1177:

"Ministeren bedes oplyse, hvorvidt de forsinkelser der opstod sidst på efter-middagen den 7. juli 2009, da et Øresundstog brød ned ved Kastrup station,kunne være undgået, såfremt der havde været fire spor ved Kastrup station."

Svar:

Den pågældende hændelse fandt sted den 7. juli, da et DSBFirst tog brød nedpå Kastrup station i spor 2. Hændelsen betød, at 2 tog blev aflyst og 30 tog for-sinket. Kastrup station har 2 perronspor, som hver befares med op til 10 tog itimen. Tognedbruddet medførte, at alle tog i begge køreretninger gennem Ka-strup skulle benytte spor 1. Da kapacitetsudnyttelsen i forvejen er høj, og afvik-ling af modsatrettet trafik gennem et spor mere end fordobler belastningen,medførte hændelsen en del større forsinkelser.Såfremt der havde været 4 perronspor i Kastrup, og togafgangen kunne haveværet afviklet uden om det nedbrudte tog, ville tognedbruddet ideelt set ikkehave medført forsinkelser for andre tog end det nedbrudte. Imidlertid vil derved nedbrud altid vil være mange forskellige faktorer, der spiller ind på deeventuelle påvirkninger for den øvrige trafik.Således ville der ved Øresundstogets nedbrud ved Kastrup ved et fjerde sporgodt nok have været et yderligere spor at føre trafikken udenom det nedbrudtetog på, til gengæld skulle der i en sådan situation jo også tages hensyn til dentrafik, der almindeligvis blev afviklet på netop dette fjerde spor for ikke at for-sinke denne trafik.Med venlig hilsen
Lars Barfoed