Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
711182_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
6. august 2009877096004-U18-1175
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 10. juli 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1175(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Eigil Andersen (SF).

Spørgsmål nr. 1175:

"På baggrund af artikel i Århus Stiftstidende den 1. juli 2009: ”Radiatorer kørerfor fuld tryk på Grenåbanen” bedes ministeren redegøre for, hvilke initiativerministeren her og nu vil tager for at sikre, at tog på jernbanestrækningen Gre-nå-Århus ikke kører med tændte radiatorer i varmt sommervejr, herunder he-debølger, hvor det er meget utilfredsstillende for passagererne at få stillet i ud-sigt, at problemet først vil blive løst om halvandet år."

Svar:

Jeg har kontaktet DSB, som har oplyst følgende:”DSB kan oplyse, at det selvfølgelig ikke er hensigten, at radiatorerne i de MR-tog, der benyttes på Grenåbanen, skal køre for fuld tryk midt i sommervarmen.Årsagen til den megen varme kan formentlig henføres til defekter i termostat-styringen i nogle enkelte togsæt. Det bliver selvfølgelig rettet snarest muligt.For god ordens skyld skal det dog bemærkes, at MR-tog alt andet lige altid vilvære relativ varme i perioder med høje udetemperaturer, idet materielletstammer fra tiden, før aircondition blev standard i tog.Det skal endvidere tilføjes, at det selvfølgelig aldrig har været hensigten, at ladeproblemet ligge, til der kommer nye tog til Grenå-banen, sådan som artiklenmåske kunne skabe indtryk af. I den forbindelse kan det således fremhæves, atder nu er indgået aftale om anskaffelse af nye tog til Grenå-banen med blandtandet bedre varmekomfort end den, der tilbydes i MR-tog.”Som det klart fremgår af bidraget fra DSB, er der ikke tale om, at problemetførst løses om halvandet år, og jeg ser ikke nogen grund til at foretage mig yder-ligere i sagen.Med venlig hilsen
Lars Barfoed