Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
712241_0001.png
712241_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
11. august 2009874481004-U18-1148
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. juli 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1166(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1166:

Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder Vejdirektoratet har for at an-vende andre og mindre forurenende materialer i forbindelse med renoverings-arbejder af veje, broer mv., samt hvorvidt økonomiske hensyn spiller ind, nårman, som det er sket i Middelfart, har valgt at bruge kvartssand.

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser følgende:”Vejdirektoratet anvender altid metoden i forbindelse med samtidige krav omafskærmning i henhold til arbejdsmiljøreglerne og en samtidig godkendelse afhver enkelt arbejdsplads af Arbejdstilsynet.Korrekt udført efter forskrifterne indebærer dette, at der ikke sker spredning afstøv fra arbejdspladsen til omgivelserne.I det aktuelle tilfælde har Vejdirektoratet accepteret entreprenørens valg bestå-ende af behugning med håndværktøj og efterfølgende afrensning med sand-blæsning som den teknisk optimale løsning for at sikre langtidsholdbare repa-rationer, idet det fremhæves, at reparationerne gennemføres på en bropla-deunderside ca. 20 meter over terræn. Det centrale og afgørende element for atopnå en holdbar løsning er afrensningen af beton- og ståloverflader.Ikke-holdbare reparationer på en så højtliggende overflade øger risikoen foruvarslede nedfald af beton fra undersiden til fare for trafikken under broen.Som nævnt i svaret på spørgsmål nr. 1165 tilskynder Vejdirektoratet til brug afalternative metoder, når det er miljømæssigt forsvarligt og under hensyntagentil de tekniske forhold.Brug af den alternative metode højtryksspuling indebærer de samme krav tilafskærmning og inkluderer desuden væsentlige støjproblemer.
Den tekniske og miljømæssige afvejning har i det aktuelle tilfælde ført til valg afbehugning og sandblæsning som den optimale reparations- og afrensningsme-tode.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed