Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
11. august 2009874481004-U18-1148
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. juli 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1160(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 1160:
Ministeren bedes redegøre for i hvilket omfang og i givet fald hvor, Vejdirekto-ratet anvender kvartssand i forbindelse med renoveringsarbejder af broer, vejemv.Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser følgende:”Vejdirektoratet udbyder afrensning baseret på krav til maksimal afskalningmed henvisning til metoderne behugning, sandblæsning, vandblæsning ellerkombinationer heraf med en bemærkning om, at der ved brug af sandblæsninganvendes skarpt lerfrit natursand af stærke uforvitrede korn.Metodevalget overlades til entreprenøren, for at denne kan optimere sin ar-bejdsproces i forhold til de stillede krav til kvalitet, arbejdsmiljø og miljøfor-hold generelt.I udbuds- og kontraktgrundlaget vil der altid være samtidige krav til overhol-delse af arbejdsmiljøregler og opnåelse af myndighedsgodkendelser før igang-sætning.Ligeledes kræves i udbuds- og kontraktgrundlaget en passende afdækning afarbejdsstedet for både at sikre arbejdsmiljøet og sikre omgivelserne mod mil-jømæssige gener.Med hensyn til sandblæsning er det anvendte sand til sandblæsning ikkemærknings- eller anmeldepligtigt, idet indholdet af stoffer klassificeret somfarlige er under de aktuelle arbejdshygiejniske grænseværdier.Det skal bemærkes, at indholdet af respirabel kvarts ligger under det af myn-dighederne fastsatte krav på 0,1 vægtprocent.
Det skal yderligere bemærkes, at Vejdirektoratet løbende er opmærksomme påudviklingen af alternative mere miljøvenlige afrensningsmetoder.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed