Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
605758_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3/11-08746236004-u18-692
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 8. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 11(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 11:

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 21. august 2008 fra SkagenInnovationscenter vedr. rapport med faglig vurdering af SIC systemet udført afDGE Group, jf. 2007-08, 2. samling, TRU alm. del - bilag 474."

Svar:

Skagen Innovations Center (SIC) har hos Dansk Geo-servEx a/s (DGE) rekvire-ret en gennemgang af rapporten ”SIC systemet har stoppet kysterosionen vedSkodbjerge”, som SIC selv udarbejdede på baggrund af det tre-årige forsøg vedSkodbjerge. Derudover behandler DGE’s rapport også elementer af den uvildi-ge evaluering af forsøget, som professor Hans F. Burchart og professor JørgenFredsøe har udarbejdet for Transportministeriet og SIC.Jeg har noteret mig, at DGE’s rapport udtaler sig til fordel for SIC-systemet ogkritiserer den uvildige evaluering af forsøget, som de to professorer har udar-bejdet for Transportministeriet og SIC.Jeg hæfter mig ved, at Transportministeriet yderligere har modtaget to hen-vendelser uopfordret vedrørende resultaterne af forsøget ved Skodbjerge frahenholdsvis Dansk Hydraulisk Institut og konsulentvirksomheden NIRAS.Henvendelserne er tidligere oversendt til Trafikudvalget til orientering.Det fremgår af henvendelserne fra Dansk Hydraulisk Institut og konsulentvirk-somheden NIRAS, at de finder, at den pågældende sag er blevet seriøst og til-strækkeligt undersøgt. Begge anfører således, at de kan tilslutte sig professo-rernes konklusion om, at SIC-systemet ikke har en tilstrækkelig effekt til at væ-re egnet som kystbeskyttelsesmetode.Jeg finder det positivt med de tre bidrag og vil inddrage dem i overvejelsernevedrørende den fremtidige statslige kystbeskyttelsesindsats.Med venlig hilsen
Lars Barfoed