Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             28. november 2008

Dok.id        758224

J. nr.           004-U18-741

  

 

Trafikudvalget har i brev af 7. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 104 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 104:

 

"Vil ministeren i forlængelse af samrådet tilsende udvalget en skematisk oversigt over forskellene i de forudsætninger, der ligger til grund for beregningerne i de 2 rapporter fra Niras henholdsvis Rambøll Management?"

Svar:

 

Som jeg tidligere har anført i mit svar på Trafikudvalgets spørgsmål nr. 10, så fremgår forudsætningerne i Niras’ rapport om en fast Kattegat-forbindelse klart og beregningerne er detaljeret beskrevet. Rapporten fra Rambøll Management er væsentligt kortere, og det er vanskeligere at følge antagelser og beregninger.

Nedenstående skema sammenfatter de centrale forskelle i de forudsætninger, der ligger til grund for beregningerne i de 2 rapporter.

 

 

Niras

Rambøll

Samlet anlægsudgift

100 – 137 mia. kr.

100 mia. kr.

Åbningsår

2020

2025 – 2030

Tilbagebetalingstid

 

Restgæld efter 30 år

30 år

 

0

Formentlig 50 år

 

14,3 mia. kr.

Trafikvækst pr. år

1,5 %

2,2 – 3,8 %

Trafikspring

15 %

40 %

 

Jeg skal i øvrigt henvise til min besvarelse af Trafikudvalgsspørgsmål nr. 10 samt mit talepapir fra besvarelsen af samrådsspørgsmål B og C vedrørende en fast forbindelse over Kattegat, som blev oversendt til Trafikudvalget den 11. november 2008.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed