|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            28. november 2008 J. nr.          004-U18-741  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 7. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 104 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Vil ministeren i forlængelse af samrådet tilsende udvalget en skematisk oversigt over forskellene i de forudsætninger, der ligger til grund for beregningerne i de 2 rapporter fra Niras henholdsvis Rambøll Management?"
Som jeg tidligere har anført i mit svar på Trafikudvalgets spørgsmål nr. 10, så fremgår forudsætningerne i Niras’ rapport om en fast Kattegat-forbindelse klart og beregningerne er detaljeret beskrevet. Rapporten fra Rambøll Management er væsentligt kortere, og det er vanskeligere at følge antagelser og beregninger.
Nedenstående skema sammenfatter de centrale forskelle i de forudsætninger, der ligger til grund for beregningerne i de 2 rapporter.
|
Niras |
Rambøll |
Samlet anlægsudgift |
100 – 137 mia. kr. |
100 mia. kr. |
Åbningsår |
2020 |
2025 – 2030 |
Tilbagebetalingstid
Restgæld efter 30 år |
30 år
0 |
Formentlig 50 år
14,3 mia. kr. |
Trafikvækst pr. år |
1,5 % |
2,2 – 3,8 % |
Trafikspring |
15 % |
40 % |
Jeg skal i øvrigt henvise til min besvarelse af Trafikudvalgsspørgsmål nr. 10 samt mit talepapir fra besvarelsen af samrådsspørgsmål B og C vedrørende en fast forbindelse over Kattegat, som blev oversendt til Trafikudvalget den 11. november 2008.
Lars Barfoed