Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
703198_0001.png
703198_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
29. juni 2009859101231-57
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 16. juni 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1031(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Jens Christian Lund (S).

Spørgsmål nr. 1031:

”Ministeren anmodes om at redegøre for SLV´s rolle i kontrollen af Naviair ogde militære flyveledere i Karup og i Skrydstrup. Naviair blev udskilt fra SLV i2001, så der efter spørgerens opfattelse kunne etableres en sikkert virkendeFlyvesikkerhedsmæssig regulering. Spørgeren ønsker belyst, hvem der reeltgennemfører kontrollen, disse personers baggrund og resultaterne af deforskellige inspektioner. Lever SLV op til de af Transportministeriet fastsattemål?”

Svar:

Der er i EU vedtaget et regelsæt vedrørende lufttrafiktjeneste, der er indeholdt ide såkaldte Single European Sky-forordninger, der omfatterforordning nr. 549/2004 om rammerne for oprettelse af et fælleseuropæisk luftrum ”rammeforordningen”,forordning nr. 550/2004 om udøvelse af luftfartstjenester i det fælleseuropæiske luftrum ”luftfartstjenesteforordningen”,forordning nr. 551/2004 om organisation og udnyttelse af det fælleseuropæiske luftrum ”luftrumsforordningen” ogforordning nr. 552/2004 om interoperabilitet i det europæiskelufttrafikstyringsnet ”interoperabilitetsforordningen”
I tilslutning hertil er vedtaget kommissionsforordning nr. 2096/2005 om fælleskrav til udøvelse af luftfartstjenester.I henhold til artikel 7, stk. 1, i luftfartstjenesteforordningen, kræver udøvelse afenhver form for luftfartstjenester i fællesskabet certificering framedlemsstaterne.Kravet om certificering trådte i henhold til artikel 19 iluftfartstjenesteforordningen i kraft 1 år efter offentliggørelsen af forordningnr. 2096/2005 om fælles krav til udøvelse af luftfartstjenester, som eroffentliggjort 20. december 2005.
Side 2/2
SLV har i overensstemmelse hermed certificeret Naviair den 15. december2006, som luftfartstjenesteudøverorganisation, der opfylder og efterlever defælles krav herfor.Der føres af SLV et løbende tilsyn med Naviair, der foretages af medarbejdereansat i SLV med særlig kompetence til at gennemføre audit og tilsyn. Derudarbejdes tilsynsrapporter med klassificering af eventuelle afvigelser samttidsfrist for afhjælpning af disse. SLV godkender endvidere tekniske anlæg, deranvendes af Naviair.Det fremgår af artikel 7, stk. 5, i luftfartstjenesteforordningen, atmedlemsstaterne kan tillade udøvelse af luftfartstjenester i hele eller en den afluftrummet under dets ansvarsområde uden certificering, hvis udøveren afsådanne tjenester primært udbyder disse til anden flyvning end almenlufttrafik.SLV har i overensstemmelse med artikel 7, stk. 5, meddelt kommissionen, atKarup og Skrydstrup ikke er certificeret af SLV, da der overvejende er tale ommilitær trafik på disse flyvepladser.SLV fører dermed ikke tilsyn med forsvarets flyveledere på Karup ogSkrydstrup. Disse militære flyveledere er underlagt tilsyn i Forsvarsministerietsregi.SLV har oplyst, at der pågår drøftelser med forsvaret om certificering af demilitære flyveledere efter reglerne for civil luftfart, hvilket indebærer, at SLV iså fald også vil føre tilsyn med de militære flyveledere.Med venlig hilsenLars Barfoed