Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
701713_0001.png
701713_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
23. juni 2009857639004-1109
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. juni 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1017(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1017:

"Ministeren bedes, jf. svar på TRU alm. del - spm. 908, uddybe sin og Bane-danmarks vægring ved at udvide eldriftsservitutten til at gælde for alle elektrifi-cerede strækninger, herunder også S-togsnettet, bortset fra Ringbanen og Bal-lerup-Frederikssundbanen, hvor servitutten allerede er gældende, set i lyset af,at der blandt meteorologer - bl.a. DMI - er en udtalt forventning om, at Dan-mark i fremtiden vil blive udsat for en intensivering af storme, både hvad angårhyppighed og styrke, og at dette selvsagt vil ramme træer og bevoksningerlangs banerne."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:”Det er Banedanmarks opfattelse, at en udvidelse af eldriftsservitutten, såledesat den er gældende for ejendommene langs samtlige Banedanmarks elektrifice-rede strækninger er en meget omkostningstung proces.At få eldriftsservitutten pålagt samtlige ejendommene langs en strækning er etdyrt og omfattende projekt, ikke mindst i de tæt bebyggede dele af Storkøben-havn - med mindre Banedanmark i forvejen skal erhverve arealer langs banen(ved eksempelvis strækningsudvidelser).Omkostningerne består, ud over den administrativt relaterede del, af egentligeerstatninger for servitutpålægget, der skal ske ved en ekspropriationsforret-ning. Herudover skal der tages hånd om de lovlige eksisterende genstande (ty-pisk træer og bygninger), der derved vil være servitutstridige. Disse skal fjer-nes, hvilket er omkostningstungt i udgifter til entreprenører og erstatning.Banedanmark følger klimaudviklingen løbende, og vil, såfremt klimaet udviklersig med en fortsat intensivering af storme, overveje hvorvidt det vil være hen-sigtsmæssigt at få pålagt eldriftsservitutten på hele eller dele af Banedanmarkselektrificerede strækninger, hvor den ikke allerede er gældende.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed