Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
702539_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
25. juni 2009857377004-u18-1008
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. juni 2009 stillet mig følgende spørgsmål TRUalm. del 1008, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Johs. Poulsen (RV).

Spørgsmål nr. 1008:

"Ministeren bedes forklare, hvorfor godsbanen Bramming-Grindsted er opførtunder "Følgende strækninger er ikke tilgængelige for almindelig jernbanedrift"i Banedanmarks Netredegørelse 2010. Det er i den forbindelse bemærkelses-værdigt, at i samme redegørelses bilag 3 fremgår, at strækningen er fungerendegodsbane, hvilket også er tilfældet, idet CFL Cargo kører et ugentligt godstog påbanen til Grindsted, at strækningen ikke blev angivet som utilgængelig for al-mindelig jernbanedrift i Netredegørelsen for 2009 samt at banen ifølge bilag tilResultatkontrakt 2008-2014 skal holdes i funktion frem til 2014."

Svar:

På tidspunktet for offentliggørelsen af Banedanmarks Netredegørelse 2010, vargodsbanen Bramming-Grindsted lukket, og banens tilstand var ikke kendt.Derfor var det usikkert, om banen ville være tilgængelig for jernbanedrift i hele2010. Af denne årsag står strækningen Bramming-Grindsted opført under"Følgende strækninger er ikke tilgængelige for almindelig jernbanedrift" i Ba-nedanmarks Netredegørelse 2010.Efter offentliggørelsen af Banedanmarks Netredegørelse 2010 er banen imid-lertid igen blevet åbnet for godstrafik.Jeg vil tage initiativ til, at det bliver drøftet med Banedanmark, hvorvidt pro-cessen omkring netredegørelsen fremadrettet kan forbedres.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed