Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
702535_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
25. juni 2009857377004-u18-1008
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 12. juni 2009 stillet mig følgende spørgsmål TRUalm. del 1006, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Johs. Poulsen (RV).

Spørgsmål nr. 1006:

"Ministeren bedes forklare, hvorledes han finder, at Banedanmarks bastanteudmelding omkring manglende tilgængelighed til dele af det danske jernbane-net harmonerer med regeringens plan om mere godstransport på jernbanen,således som det fremgår af ministerens Redegørelse om fremtidens godstrans-port fra april 2009."

Svar:

I forbindelse med køreplansarbejdet for 2009, var det ikke muligt for Bane-danmark, at imødekomme alle ønsker om transit godstrafik. Banedanmark op-lyser således, at fem ansøgninger måtte afvises, fordi operatørerne ikke kunnefå tildelt kanaler, der passede til kanaler i udlandet.I aftalen om En grøn transportpolitik af 29. januar 2009, er der iværksat enrække initiativer, der på sigt vil imødegå kapacitetsproblemerne.Der er planer om at gennemføre en række store projekter, som f.eks. etableringaf de danske landanlæg til Femern-broen, som vil være til gavn for godstrans-port, og som vil frigive kapacitet den øvrige landsdelstrafik. Banekapacitetenmellem København og Ringsted planlægges tilsvarende udbygget.Herudover er der planer om at udbygge kapaciteten på Kastrupbanen og etab-lere dobbeltspor i Sønderjylland, som forventes at reducere flaskehalsene. En-delig bemærkes, at der er afsat 200 mio. kr. til at fremme gods på bane bl.a. påbaggrund af en screeningsanalyse, der skal undersøge potentialet af flere jern-baneprojekter.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed