Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
701639_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
23. juni 2009857412004-U18-1094
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 11. juni 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1005(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 1005:

"Ministeren bedes uddybe sit svar på TRU alm. del - spm. 845, og deri gørerede for, hvorvidt faldet i biltrafikken over Havnesnittet i 2003 set i forhold tiltidligere år, og faldet over Frederiksbergsnittet skyldes, at der er sket enomstigning fra biler til metro, eller hvorvidt ændringen f.eks. skyldes, at der ersket en udflytning af arbejdspladser fra de pågældende bydele til f.eks. dettidligere Københavns Amt, at stedse flere benytter sig af hjemmearbejdspladsersamt demografiske forskydninger."

Svar:

Formålet med det i mit svar på TRU 845 nævnte projekt fra DanmarksTransportforskning har netop været at kortlægge effekten af metroen. Irapporten fra Danmarks Transportforskning er metroens effekter målt på basisaf flere forskellige datakilder bl.a. trafiktællinger.Ændringer i biltrafikken, som skyldes forhold som eksempelvis de ispørgsmålet nævnte, vil give sig udslag i en generel udvikling i biltrafikken foret større område over tid. I Danmarks Transportforsknings rapport er dernetop for at tage hensyn til generelle udviklingstendenser i samfundet ogundgå, at disse slører effekten af metroen, forsøgt at tage i betragtning,hvordan trafikken ville have været i de definerede snit i 2003 og 2004, hvismetroen ikke var etableret.Der er således ikke tale om blot at sammenligne trafiktællinger fra det ene år tildet andet.For yderligere oplysninger kan jeg henvise til rapporten ”Trafikale effekter afmetroen”, Danmarks Transportforskning, Rapport 2 – 2006, 6. september2006.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed