Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
703440_0001.png
703440_0002.png
J.nr. 2009-518-0081Dato: 29. juni 2009
TilFolketinget - Trafikudvalget
Hermed svar på spørgsmål nr. 1002, oprindeligt stillet den 11.juni 2009 til transportministeren, men omtrykt den 12. juni 2009til skatteministeren.Spørgsmålet er stillet af Per Clausen (EL).(Alm. del).
Kristian Jensen/ Lene Skov Henningsen

Spørgsmål:

”Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt stigende anskaffelse af sportsvogne, der er købtpå papegøjeplader, vil være i overensstemmelse med regeringens målsætning om at be-grænse transportsektorens udledning af klimaskadelige stoffer, jf. vedlagte artikel fra Inge-niøren 5. juni 2009 "Papegøjeplader giver miljøsvineri på vejene".

Svar:

Ifølge den nævnte artikel muliggør ordningen med papegøjenummerplader en lempelig be-skatning af sportsvogne til skade for miljøet.Det er ikke rigtigt.Ordningen med papegøjenummerplader har alene til formål at synliggøre, at en varebil måbruges privat. Ordningen er således alene et kontrolmiddel.De materielle regler for beskatning af varebiler, der anvendes privat, er – med marginaleundtagelser – ikke ændret siden 2007. Ændringerne i 2007 gik bl.a. ud på at øge afgifternefor de største personbilsprægede varebiler, og dermed begrænse CO2-udledningen.Et eventuelt miljøproblem ligger snarere i, at størrelsen af tillægget for privat anvendelse afen varebil er uafhængig at bilens pris. Dette skal ses i sammenhæng med, at dyrere biler ty-pisk kører kortere på literen end en billigere bil.Størrelsen af privatbenyttelsestillægget skal imidlertid ses i sammenhæng med størrelsen afregistreringsafgiften. Registreringsafgiften er udformet således, at den belaster dyre bilermere end billige biler.Ministeriet har ikke kendskab til, at salget af sportsvogne, der er ombygget til varebiler, ersteget markant det seneste år.
Side 2