|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            20. november 2008 J. nr.          004-u18-734  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 5. november 2008 stillet mig følgende spørgsmål 100 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 5. november 2008 fra Landsforeningen Landsbyerne i Danmark vedr. besparelser i den kollektive bustrafik, jf. TRU alm. del - bilag 73."
Indledningsvis vil jeg understrege, at det er regionerne og kommunerne, der i samarbejde med trafikselskaberne er ansvarlige for den regionale og kommunale bustrafik i Danmark. Jeg ser det derfor ikke som min opgave at gå ned i en detaljeret vurdering af det konkrete indhold i tilrettelæggelsen og prioriteringen af trafikselskabernes busdrift – herunder betjeningen af landsbyer og landdistrikter.
Min opgave som transportminister er at fastlægge rammerne for såvel den lokale og den regionale bustrafik. Det er gjort i lov om trafikselskaber.
Det er i forbindelse med planlægningen af busbetjeningen væsentligt, at regioner og kommuner indbyrdes afstemmer, hvilke busruter der kan henføres som henholdsvist regionalt og kommunalt ansvar. Dette indebærer også en prioritering mellem busdriften og andre opgaver i de enkelte regioner og kommuner.
Af hensyn til sammenhængen i den offentlige bustrafik, der også omfatter landdistrikterne, skal den regionale og kommunale bustrafik naturligvis koordineres, og afstemningen af betjeningen i landområderne må derfor foretages i et samarbejde mellem regioner, kommuner og trafikselskaber.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed