Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
752722_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato 4. november 2009Dok.idJ. nr 004-u18-1254Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af d. 8. september 2009 på vegne af Per Clausen (EL)stillet mig følgende spørgsmål 1456 (TRU alm.del), som jeg hermed skalbesvare.

Spørgsmål 1456:

”Ministeren bedes i forlængelse af sit svar på TRU alm. del - spm. 1375 oplyse,hvordan de danske regler for cabortagekørsel konkret sikrer, at et kortvarigtophold i Flensburg ikke giver en "tysk" vognmand mulighed for umiddelbartherefter at vende tilbage til Danmark og fortsætte med at transportere varer iDanmark”.

Svar:

I forlængelse af mit svar på TRU alm. del – spm. 1375 kan jeg oplyse, atforordningen om adgangen til markedet for international godskørsel, somregulerer cabotagekørsel, blev endeligt vedtaget d. 24. september 2009.Forordningens sigte er at sikre et sammenhængende regelsæt for internationalgodskørsel i hele EU. Der findes således ikke særlige danske regler, menderimod europæiske regler for cabotagekørsel.Som jeg nævnte i min besvarelse af TRU alm. del - spm. 1375 børcabotagekørsel ifølge den nye forordning ikke finde sted, hvis det udføres på ensådan måde, at der skabes en permanent eller løbende aktivitet iværtsmedlemslandet. Forordningen vil således også medvirke til at kunnesanktionere de omgåelsestilfælde, hvor en lastbil rent proforma krydser dendansk - tyske grænse.Jeg kan oplyse, at Færdselsstyrelsen arbejder på at sikre at politiet får det bedstmulige håndhævelsesgrundlag. Dette sker konkret gennem udarbejdelsen af envejledning i de nye cabotageregler.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed