Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
732062_0001.png
732062_0002.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
23. september 2009Færdsels- og våben-kontoret2009-151-0312SLH40384
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1397 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 27. august 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Brian Mikkelsen/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1397 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren følge eksemplet fra Frankrig og øge kontrol-lerne af cabotagekørsel markant, jf. DTL Magasinet nr. 11?

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Cabotagekørsel er en betegnelse for vejtransport, som udføres in-ternt i et EU-land for fremmed regning af en transportvirksomhed,der hverken har hjemsted eller andet forretningssted i det pågæl-dende land. Cabotagekørsel er reguleret i forordning nr. 3118/93 af25. oktober 1993 om betingelserne for transportvirksomhedernesadgang til at udføre intern vejgodstransport i en medlemsstat, hvorde ikke er hjemmehørende.Kontrol af tunge køretøjer, herunder kontrol af udenlandsk indregi-strerede køretøjer, er et prioriteret indsatsområde. Kontrollerne fo-retages dels som stikprøvekontrol, dels som målrettede kontroller.Opstår der i forbindelse med kontrol af et udenlandsk indregistreretkøretøj mistanke om ulovlig cabotagekørsel, vil der blive indledt enefterforskning.Kontrol af tunge køretøjer vil også fremover være et prioriteret ind-satsområde.”Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets udtalelse.
2