Dato:            Den 25. februar 2009

Kontor:        Retsstillings og Internationalt kt.

J.nr.:              2008-1530-227

Sagsbeh.:     seb

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 99 (Alm. del), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til ministeren for sund­hed og forebyggelse den 18. november 2008.

 

Spørgsmål 99:

"Formålet med lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed er bl.a. at styrke patientsikkerheden og beskytte borgerne/patienter mod kvaksalveri. Finder ministeren at drengebørn, der omskæres af private personer ud fra religiøse eller traditionelle forhold, er udsat for behandling, der kan ligestilles med kvaksalveri?".

 

 

Svar:

Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Sundhedsstyrelsen:

 

”Sundhedsstyrelsen kan oplyse, at autorisationslovens § 73 regulerer spørgsmålet om kvaksalveri. Det fremgår af bestemmelsen, at en person, der ikke har autorisation efter autorisationsloven, kan behandle syge, men at den pågældende i den forbindelse dog ikke må udsætte nogens helbred for påviselig fare.

                     

Det vil dog ikke efter denne bestemmelse være muligt for en person at behandle syge med en behandling, det er forbeholdt en autoriseret sundhedsperson at udføre. Omskæringen vil dermed ikke kunne ligestilles med kvaksalveri.

 

En person uden autorisation som læge og uden at være medhjælp for en læge vil således ikke med hjemmel i § 73 kunne foretage omskæring af drenge. Såfremt en sådan person foretager omskæring af en dreng og herved udsætter drengens helbred for påviselig fare, vil vedkommende ikke blive straffet for overtrædelse af § 73, jf. § 87. Vedkommende vil i stedet blive straffet for overtrædelse af § 74, stk. 2, jf. § 89. Straffen er fængsel i indtil ét år, under formidlende omstændigheder bøde.”

 

Jeg kan henholde mig til Sundhedsstyrelsens udtalelse og desuden henvise til besvarelserne af spørgsmål 96 og 97.