Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Sundhedsudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg har den 15. september 2009 stillet følgende spørgsmål nr.745 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jonas Dahl (SF).Spørgsmål nr. 745:”Er ministeren enig med Preben Rudiengaard (V), der i JyskeVestkysten den 15.september 2009 i artiklen ”Sneglefart i Patientklagenævnet” udtaler, at: ”Vi kan ikkebyde patienterne i et moderne sundhedssystem at skulle vente så længe på enafgørelse.” ? Ministeren bedes endvidere oplyse hvad han agter at gøre ved ventetiden.”Svar:Jeg er enig i, at sagsbehandlingstiden i Patientklagenævnet af nogle patienter med rettekan opleves som meget lang.Det er min opfattelse, at patienterne skal have adgang til en grundig, kvalificeret ogeffektiv behandling af klager. Bl.a. derfor vil jeg – som det fremgår af regeringenssundhedspakke 09 – tage initiativ til et nyt, enklere og smidigere patientklagesystem,hvor ét af hovedformålene er at nedbringe sagsbehandlingstiderne til gavn for patien-terne. Som led i etableringen af et nyt patientklagesystem foreslås det at samle en rækkefunktioner, der hidtil har været varetaget af forskellige myndigheder, i én større ogstærkere organisation: Patientombudet. Det vil skabe grundlag for kortere sagsbehand-lingstider som følge af en reduktion i sagsbehandlende led, bedre ressourceudnyttelsepå grund af stordriftsfordele samt bedre muligheder for rekruttering og fastholdelse afmedarbejdere.Indtil det nye patientklagesystem kan få virkning, vil indsatsen for at nedbringe Patient-klagenævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstider fortsætte. I 2008 blev Patientklage-nævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstid reduceret med 1 måned. I 2009 forventesPatientklagenævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstid at være nedbragt med yderlige-re 2 måneder i forhold til 2008, og for 2010 er der foreløbigt fastsat en målsætning omendnu en reduktion af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Det er forventningen, atetableringen af Patientombudet herefter vil bidrage til, at de gennemsnitlige sagsbe-handlingstider kan nedbringes yderligere.
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KTlf. +45 7226 9000Fax. +45 7226 9001E-mail[email protected]Hjemmesidewww.sum.dk
Dato: 30. oktober 2009Sags nr.: 0907478Sagsbeh.:SUMHBR/SundhedsjuridiskCenterDok nr.: 106550
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen / Helle Borg Larsen