Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del
Offentligt
748883_0001.png
748883_0002.png
Folketingets Sundhedsudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg har den 14. september 2009 stillet følgende spørgsmål nr.739 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jonas Dahl (SF).Spørgsmål nr. 739:”Ministeren bedes oplyse, hvad den nuværende ventetid på afgørelser frapatientforsikringen er, og hvad den har været i gennemsnit pr. år siden 2001.”Svar:Ministeriet har anmodet Patientforsikringen om en udtalelse til brug for besvarelsen afspørgsmål nr. 739 (Alm. del). Patientforsikringen har oplyst følgende, hvortil jeg kanhenholde mig:”Sagsbehandlingstiden opgøres, fra anmeldelsen registreres, til Patientforsikringen af-gør, om skaden anerkendes eller afvises. I forbindelse med en anerkendelse vil der ofteblive tilkendt et erstatningsbeløb, mens erstatningsbeløbet i andre sager først kan fast-sættes efter undersøgelse af patienten og/eller indhentelse af oplysninger om f.eks. ind-tægtstab.Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i de pågældende år er:2001: 258 dage2002: 222 dage2003: 215 dage2004: 182 dage2005: 223 dage2006: 275 dage2007: 251 dage2008: 320 dageSagsbehandlingstiden er et fokusområde for Patientforsikringens bestyrelse og for Pati-entforsikringens direktion. Siden 2004 havde Patientforsikringen ophobet sager, og derblev derfor i 2007-2008 udarbejdet en strategi for at forbedre sagsbehandlingstiden.Strategien indebar indførelse af LEAN og en organisationsændring.
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KTlf. +45 7226 9000Fax. +45 7226 9001E-mail[email protected]Hjemmesidewww.sum.dk
Dato: 29. oktober 2009Sags nr.: 0907335Sagsbeh.: SU-MAMKH/Retsstillings- ogInternationalt kontorDok nr.: 108618
2
Der henvises nærmere herom til Patientforsikringens årsberetninger 2007 side 5-6, 7-9samt 2008 side 5.Sagsbehandlingstiden de enkelte år måles på de sager, der afgøres i løbet af året. Når ensag afgøres, påvirker den sagsbehandlingstiden med den tid, sagen har været underbehandling, fra den kom ind, til den blev afgjort. Man kan derfor opnå en god sagsbe-handlingstid ved at behandle nye sager og lade de gamle ligge. Målsætningen er imid-lertid at få alle gamle sager op til overfladen og få dem afgjort.I 2008 påbegyndte Patientforsikringen et langt sejt træk med at afslutte de gamle sager,samtidig med at de nye ekspederes. Dette betød også en stigning i sagsbehandlingsti-den, efterhånden som de gamle sager blev afgjort.Effekten af de forskellige tiltag har vist sig tydeligt i 2009: de gamle sager ekspederesløbende, og de nye er kommet ind i alle sagsbehandlingsled, uden at der ophobes sager.Tværtimod falder den samlede sagsportefølje svagt.I 2008 blev der blandt andet på grund af afslutning af de mange gamle sager tilkendt detstørste samlede erstatningsbeløb nogen sinde – nemlig 471 mio. kr. Ikke desto mindreforventes erstatningstilkendelserne i 2009 at overstige dette beløb betydeligt.Patientforsikringen forventer at nå det samlede produktionsmål (antal af afgørelser) forhele 2009 allerede i oktober 2009. Og produktionen af afgørelser af har i årets første 8måneder ligget 60 % højere end i samme periode 2008.Den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 2009 forventes at blive relativt høj,fordi der fortsat afvikles gamle sager, hvilket som anført påvirker sagsbehandlingstidennegativt, men udviklingen er vendt, og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er støtfaldende og reduceret med mere end to måneder siden årsskiftet.Sager afgjort i september 2009 (1. - 22. september 2009) har en gennemsnitlig sagsbe-handlingstid på 255 dage.Målet er, at de sager, der afgøres ved udgangen af 2009, skal have en gennemsnitligsagsbehandlingstid på 220 dage.På længere sigt er målet en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 180 - 200 dage.”
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen / Anne Marie Karstoft Hertzum