Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del
Offentligt
615481_0001.png
615481_0002.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDato:Kontor:J.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:25.11.2008Retsstillings og Internationalt kt.2008-16200-149IhoSvar SUU spm. 69
Besvarelse af spørgsmål nr. 69 (Alm. del), som Folketingets Sund-hedsudvalg efter ønske fra Liselott Blixt (DF) har stillet til mini-steren for sundhed og forebyggelse den 6. november 2008.

Spørgsmål 69:

"Hvad er ministerens holdning til, at der altid skal gives en forklaring, en und-skyldning, og en erstatning i tilfælde, hvor et barn, der er i det offentliges varetægtdør, som følge af en fejl begået i sundhedsvæsenet? Ministeren bedes endvidereoplyse, om han vil arbejde for, at der bliver indført en erstatningsordning fra Pati-entforsikringen der udbetales, når det offentlige har erkendt at et barns død skyldesbeviselige fejl begået i sundhedsvæsenet."

Svar:

Som patient eller efterladt efter en afdød patient kan man klage til Sundhedsvæse-nets Patientklagenævn over sundhedsfaglig virksomhed udført af personer indenfor sundhedsvæsenet. Har en behandling, en undersøgelse eller lignende medført enskade, kan et krav på erstatning for skaden af patienten eller efterladte efter en af-død patient anmeldes til Patientforsikringen. I forbindelse med Patientklagenæv-nets og Patientforsikringens afgørelser udarbejdes en beskrivelse af det hændelses-forløb, der klages over eller som menes at have medført skaden, ligesom de nævnteinstansers afgørelser skal begrundes, jf. forvaltningslovens §§ 22 – 24.Herved sikres patienter og andre sagsparter en redegørelse for de faktiske forholdog retlige aspekter, der har haft betydning for afgørelsen. I den forbindelse vil jegogså henlede opmærksomheden på, at der i hver region er oprettet et patientkontor,som bl.a. har til opgave at bistå og vejlede patienter om deres rettigheder, herunderom klage- og erstatningsadgang.Jeg er dog opmærksom på, at ovenstående nok ikke i alle situationer lever op til detbehov for en forklaring, som nogen patienter eller efterladte kan have. Ligeledesforeskriver processen i hverken klage- eller erstatningssystemet, at der gives enundskyldning af de implicerede sundhedspersoner - selvom en sådan i nogle tilfæl-de kan være på sin plads. Både forklaringer om det passerede og undskyldninger -eller i det hele taget en god dialog om hændelsesforløbet - kan i nogle tilfælde væreudslagsgivende for, at patienter eller efterladte kan komme videre efter et uheldigtbehandlingsforløb.Som led i regeringens kvalitetsreform vil jeg derfor også tage initiativ til, at iværk-sætte et arbejde om en ny klage- og disciplinærordning på sundhedsområdet. Ar-bejdet skal bl.a. også omfatte overvejelser af, om en lokal dialog i de tilfælde, hvoren patient ønsker at klage, kunne være hensigtsmæssig.
2Dette arbejde angår imidlertid alene klagesystemet, da regeringen ikke finder be-hov for justering af det det eksisterende erstatningssystem med en patientforsik-ringsordning, der indebærer en for patienten lettere adgang til erstatning end efterde almindelige erstatningsretlige regler.For så vidt angår erstatning til mindreårige henviser jeg til mit svar af 6. november2008 på spørgsmål S 269.