" En dansk statsborger, som er bosat i Sverige, men som arbejder og betaler sin skat i Danmark, har som grænsegænger mulighed for at vælge frit mellem at benytte det danske og det svenske sundhedssystem. Omvendt har en dansk pensionist, som modtager pension fra og er skattepligtig i Danmark, kun mulighed for at benytte det svenske sundhedssystem.
I den forbindelse bedes ministeren skønne over de provenumæssige konsekvenser for Danmark ved følgende to scenarier:
a. Danmark vælger ensidigt at give danske pensionister bosat i et andet nordisk land mulighed for at benytte det danske sundhedssystem på linje med reglerne for grænsegængere.
b. De nordiske aftaler tilpasses sådan, at nordiske pensionister – bosat i et andet nordisk land end hvorfra de får udbetalt pension – opnår mulighed for at vælge imellem de to landes sundhedssystemer på linje med reglerne for grænsegængere."
I EF-forordning 1408/71 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet, er der fastsat regler om pensionisters ret til sygehjælp, når de rejser mellem medlemsstaterne.
Denne forordning gælder umiddelbart i samtlige EU-/EØS-lande. Medlemsstater kan ikke indgå aftaler om forhold, der er reguleret i forordningen, og som strider mod forordningens principper og grundtanker, herunder princippet om, at det skal sikres, at samtlige statsborgere i medlemsstaterne bliver behandlet lige efter de enkelte medlemsstaters lovgivning.
Scenarie a) og b) er således ikke mulige. Man vil ikke kunne begrænse persongruppen til danske pensionister i nordiske lande, og man vil heller ikke kunne begrænse persongruppen til pensionister med dansk statsborgerskab.
En mulighed for at give personer med dansk pension og bopæl i et andet EU-/EØS-land ret til alle sundhedsydelser i Danmark vil være at benytte de regler, der er fastlagt i EF-Forordning 883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger og i dens gennemførelsesforordning, der forventes at træde i kraft i 2010 og afløser EF-Forordning 1408/71.
Efter EF-forordning 883/2004 er en pensionist, der modtager pension fra et medlemsland, og som bor i et andet medlemsland, berettiget til at modtage offentlige sundhedsydelser i bopælslandet til udgift for det pensionsudbetalende land (det kompetente land).
I dette tilfælde kan det kompetente land vælge også at give pensionisten ret til ydelser i det kompetente land ved at lade sig opføre i bilag IV til EF-Forordning 883/2004.
Danmark har valgt ikke at lade sig opføre i bilag IV.
Konsekvenserne ved at lade Danmark opføre i bilag IV er, at EU-/EØS-borgere, der udelukkende modtager en dansk pension, og som bor i et andet EU-/EØS-land, vil få ret til alle offentlige sundhedsydelser under ophold i Danmark.
Denne ret vil imidlertid ikke tilkomme pensionister, der får en samordnet pension, dvs. som også får en pension fra bopælslandet, fordi det dermed er bopælslandet, der er det kompetente land.
For at kunne foretage et skøn over de finansielle konsekvenser af at give dansk sikrede pensionister ret til offentlige sundhedsydelser under ophold i Danmark har ministeriet bedt Sikringsstyrelsen om oplysning om, hvor mange, der udelukkende modtager en pension fra Danmark, og som bor i en EU-/EØS-stat. Derved kan antallet af dansk sikrede pensionister gøres op.
Ministeriet har samtidig bedt om oplysning om, hvor mange, der bor i et andet EU-/EØS-land, hvorfra de også modtager en pension.
Jeg vender tilbage med et skøn over de finansielle konsekvenser, når jeg modtager de nævnte oplysninger fra Sikringsstyrelsen.