Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del
Offentligt
Folketingets Sundhedsudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg har den 15. juli 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 614(Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse, som hermed besvares endeligt.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jonas Dahl (SF).Spørgsmål nr. 614:”Ministeren bedes redegøre for de sundhedsmæssige konsekvenser, der er for borgere,der vågner med hovedpine som følge af diesel-dunst fra tog, der varmer op på ÅrhusBanegård, jf. vedlagte artikel i Århus Stiftstidende 13. juli 2009 ”Familie vågner i endunst af diesel”.”Svar:Jeg har indhentet følgende udtalelse fra Sundhedsstyrelsen, som jeg kan henholde migtil, for så vidt angår de sundhedsmæssige konsekvenser som følge af dieseldunst fratog:”Af den fremsendte artikel fremgår det, at en familie i en lejlighed godt 200 m fra DSBsklargøringsplads ved Ankersgade i Århus kan vågne tidligt om morgenen, når 6 MRdieseltog skal startes. Familien klager over, at der er dieseldunst, og at de får hoved-pine, og at de frygter at det kan være skadeligt. DSB har ifølge artiklen oplyst, at røgenfra MR-togene må være fortyndet meget, når familiens bolig er over 200 m derfra, menDSB har ifølge artiklen også indskærpet over for Århus H, at gældende instrukser forstart og klargøring skal overholdes.Dieselos indeholder både dampe fra oliebestanddele, forbrændingsprodukter og diesel-partikler. Dieselos kan både fremkalde akutte effekter i form af lugtgener, hovedpine,hoste og forværring af astma og bronkitissymptomer ligesom befolkningsundersøgelserhar vist, at luftforurening med partikler bl.a. kan påvirke hjertekar-systemet og kanforårsage tidligere død især hos personer, der allerede lider af hjerte-karsygdomme oglungesygdomme. Langvarig udsættelse for dieselos er desuden associeret med øgetrisiko for lungekræft. Senest er der offentliggjort resultater af en undersøgelse fra NewYork, USA, der tyder på, at gravides udsættelse for de såkaldte PAH’er, som dannesved ufuldstændig forbrænding bl.a. fra dieselkøretøjer, kan betyde en ringere intelli-genskvotient hos børnene senere.Risikoen for sundhedsskadelige effekter afhænger af hvor meget og hvor længe manbliver udsat for dieselos.Om det konkrete tilfælde har DSB ifølge avisartiklen oplyst, at dieselosen må væremeget fortyndet på familiens bopæl, men det er ikke muligt for Sundhedsstyrelsen atvurdere den kvantitative risiko uden nøjere kendskab til de udsattes eksponering. Derfindes flere forskellige former for hovedpine, og typen kan ikke afklares fra den korte
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KTlf. +45 7226 9000Fax. +45 7226 9001E-mail[email protected]Hjemmesidewww.sum.dk
Dato: 9. september 2009Sags nr.: 0906063Sagsbeh.: SUMSHH/KommunalsundhedDok nr.: 91789
2
beskrivelse i avisartiklen. Hovedpine kan bl.a. ses i relation til luftforurening og andrefaktorer, så som stress, støj, indeklimaproblemer mv. Generende symptomer som ho-vedpine bør så vidt muligt forebygges, og i det hele taget bør det tilstræbes, at udsættel-sen af mennesker for dieselos begrænses så meget som muligt.Det kan tilføjes, at DSB over for Sundhedsstyrelsen har oplyst følgende i relation til denkonkrete sag:”De i artiklen omtalte problemer med dieseldunst fra opstart af togsæt ved Århus Bane-gård forventes at blive løst løbende i takt med, at de gamle dieseltogsæt af typen MR,bliver udskiftet med nye mere miljørigtige togsæt, såsom Desiro og IC3 togsæt.De nye Desirotog, som DSB har bestilt til betjening af Grenåbanen, er eksempelvisudstyret med motorer, der opfylder gældende emissionsnormer og vil herudover ogsåblive udstyret med partikelfiltre. De nye Desiro vil komme til at erstatte et tilsvarendeantal MR tog, som i dag betjener Grenåbanen.””Jeg vil gerne understrege, at jeg finder, at det er et alvorligt problem, at nogle borgere ilang tid har været tvungne til at indånde dieseldunst fra togtrafikken i deres eget hjem.Og ifølge artiklen ser det ud til at skulle vare helt frem til slutningen af 2010, før derkommer nye tog. Det synes jeg er lang tid, før der kommer en løsning på problemet.Jeg vil derfor gøre trafikministeren og miljøministeren opmærksom på sagen og bededem om at vurdere, om det er muligt at finde en hurtigere løsning på problemet.
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen / Steen Hartvig Hansen