Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del
Offentligt
712693_0001.png
712693_0002.png
712693_0003.png
Folketingets Sundhedsudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg har den 12. juni 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 564(Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse, som hermed besvares endeligt.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL).Spørgsmål nr. 564:’Hvad kan ministeren oplyse om den nyligt vedtagne tobakslovgivning i USA?’Svar:Jeg har til brug for min besvarelse af spørgsmålet anmodet Udenrigsministeriet om attilvejebringe nærmere oplysninger om den amerikanske lovgivning.“Præsident Obama underskrev den 22. juni 2009 ”The Family Smoking Prevention andTobacco Control Act”. Den nye amerikanske tobakslovgivning blev vedtaget med etstort flertal i såvel Repræsentanternes Hus som i Senatet og markerer et skifte i styrke-forholdet mellem den amerikanske tobaksindustri og lovgiverne.Som navnet antyder, sigter loven især på at forhindre, at unge begynder at ryge og der-ved udvikler en afhængighed af tobaksprodukter. En stor del af lovteksten vedrørerderfor begrænsninger i virksomhedernes muligheder for markedsføring af tobakspro-dukter, således at unge ikke længere vil udgøre en særlig målgruppe for tobaksindustri-en. Samtidig omfatter loven regler for de tilsætningsstoffer, der menes at friste unge tilat begynde at ryge (f.eks. frugtsmag).Loven har følgende hovedelementer:1. Food and Drug Administration (FDA), der organisatorisk hører under det amerikan-ske sundhedsministerium, får beføjelser til at regulere fremstilling og marketing af to-baksprodukter. Der oprettes et særligt Center for Tobacco Products i FDA til at tage sigaf tobaksreguleringen. Midlerne til dette arbejde fremskaffes via afgifter fra tobakspro-ducenterne på basis af deres respektive andele af det amerikanske marked. Der vil væretale om en omkostning for industrien på ca. 85 mio. USD i 2009 som vil stige til ca. 712mio. USD årligt i 2019.2. En række tiltag iværksættes for at begrænse reklamer for og salg af tobak til unge:- forbud mod tobaksreklamer mindre end 300 meter fra skoler eller legepladser,- forbud mod at tobaksindustrien sponserer sports- eller underholdningsarrangementer,- forbud mod at man ved køb af et tobaksprodukt får en gratis vare, der ikke er et to-baksprodukt,- tobaksreklamer må kun være i sort-hvid tekst i publikationer, hvor læserskaren erovervejende unge mennesker, og ved udendørsreklamer eller reklamer ved salgssteder,er ikke er forbeholdt voksne,
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KTlf. +45 7226 9000Fax. +45 7226 9001E-mail[email protected]Hjemmesidewww.sum.dk
Dato: 12. august 2009Sags nr.: 0905425Sagsbeh.: SUMKSC/KommunalsundhedDok nr.: 74766
2
- automater og selvbetjeningsmaskiner med tobaksprodukter må kun sættes op på ste-der, der er forbeholdt voksne, og- der kræves ID for at kunne købe tobaksprodukter, og butikkernes straf for at sælgetobaksprodukter til mindreårige hæves.3. Tobaksproducenterne skal oplyse FDA om, hvilke ingredienser deres tobaksproduk-ter indeholder.4. FDA får mulighed for at kræve ændringer i eksisterende og fremtidige tobaksproduk-ter for at beskytte folkesundheden, herunder reduktion eller eliminering af skadeligeingredienser eller tilsætningsstoffer. FDA vil kunne kræve nikotinindholdet reduceret,men vil ikke kunne kræve, at nikotin helt udelades af produkterne eller forbyde en helkategori af tobaksprodukter.For cigaretter gælder særligt, at deres ingredienser eller tilsætningsstoffer ikke må om-fatte smagsstoffer - pånær tobak og mentol - urter eller krydderier, der giver cigaretteneller cigaretrøgen en gennemtrængende (”characterizing”) smag, der er anderledes endsmagen af tobak. Det gælder f.eks. tilsætningsstoffer med smag af æble, vanilje, kakao,kaffe, chokolade el.lign.Herudover vil sundhedsministeren kunne indføre yderligere standarder for tobakspro-dukter, hvis dette vurderes at være ”appropriate for the protection of the public health”.En sådan vurdering vil skulle baseres på videnskabelige beviser vedr. 1) risici og forde-le for befolkningen som helhed, herunder både brugere og ikke-brugere af tobakspro-dukter, af den foreslåede standard, 2) den forøgede eller reducerede sandsynlighed for,at eksisterende brugere af tobaksprodukter vil ophøre med at bruge disse, og 3) denforøgede eller reducerede sandsynlighed for, at ikke-brugere af tobaksprodukter vilbegynde at bruge sådanne produkter.Fsva. mentolcigaretter, der er et særligt politisk følsomt emne, og opløselige tobakspro-dukter skal ”Tobacco Products Scientific Advisory Committee”, der nedsættes vedikrafttrædelsen af loven og omfatter repræsentanter fra såvel offentligheden, tobaksin-dustrien og sundhedsvæsenet, efter hhv. 1 og 2 år levere en rapport og anbefalinger tilevt. tiltag på området til FDA.5. FDA får bemyndigelse til at udvikle regulering, der begrænser reklamer og salgs-fremstød for tobaksprodukter generelt.6. Forbud mod brug af betegnelserne ”Light”, ”Mild” eller ”Low” på tobakprodukternesemballage eller i reklamer.7. Krav om større og mere specifikke helbredsadvarsler. Fsva. cigaretter vil de øverste50% af en pakkes forside og bagside skulle være dækket af en helbredsadvarsel, oginden for 2 år vil der også være et krav om, at der skal være en grafisk advarsel på pak-kerne. For andre tobaksprodukter vil de øverste 30% af for- og bagsiderne på pakkernevære dækket med helbredsadvarsler. FDA vil kunne bestemme, at dette skal hæves til50% af overfladearealet og indeholde grafiske advarsler. Endelig vil der også skullevære en helbredsadvarsel i alle reklamer, som vil skulle fylde 20% af reklamen.
3
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen / Katrine Schjønning