Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del
Offentligt
697606_0001.png
697606_0002.png
Folketingets Sundhedsudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg har den 29. maj 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 538(Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse, som hermed besvares. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).Spørgsmål nr. 538:”Ministeren bedes kommentere Lægeforeningens forslag om turboforløb og raketforløbsom omtalt i det på SUU alm. del - bilag 496 omdelte notat.”Svar:I bilag 496 efterspørger Lægeforeningen en mere lempelig praksis fra Sundhedsstyrel-sen for godkendelse af meriterende ansættelser i form af de såkaldte turboforløb.Hertil skal jeg indledningsvis bemærke, at den nuværende speciallægeuddannelse, her-under de formaliserede introduktions- og hoveduddannelsesstillinger, er opbygget medudgangspunkt i speciallægekommissionens anbefalinger fra år 2000 om de 7 speciallæ-gekompetencer. Jeg ser det derfor som en altovervejende hovedregel, at speciallægeud-dannelsen bør gennemføres via ansættelse i disse godkendte uddannelsesstillinger, hvorder er dokumentation for opnåelse af krav i forhold til specialets målbeskrivelse.Jeg kan samtidig oplyse, at Sundhedsstyrelsen i december 2007 foretog en række æn-dringer af den daværende dispensationspraksis, som trådte i kraft pr. 1. januar 2008.Læger, som påbegyndte speciallægeuddannelsen efter 1996-bestemmelserne, har heref-ter mulighed for, at få merit for uklassificerede ansættelser som dele af deres speciallæ-geuddannelse. Læger, som ønsker at få overført klassificerede eller uklassificerede an-sættelser fra 1996-uddanelsesordningen til 2003-ordningen, får samtidig mulighed forat få afkortet længden af et uddannelsesforløb under 2003-ordningen.Hermed er der tale om en væsentlig lempelse af Sundhedsstyrelsens praksis, som blevgennemført for at sikre, at speciallægeuddannelsen ikke blev forlænget unødigt. I alletilfælde er det dog en forudsætning for meritvurdering og afkortning af forløb, at lægenkan levere den fornødne skriftlige dokumentation for de opnåede kompetencer.Herudover er der med reformen af den lægelige videreuddannelse i 2007 indført yderli-gere muligheder for meritoverførsel. I medfør af § 14 i bekendtgørelse om uddannelseaf speciallæger er det i dag muligt at få overført kompetencer mellem godkendte intro-duktions- og hoveduddannelsesforløb og forkorte uddannelsestiden forholdsmæssigt.Det er min opfattelse, at der hermed er givet betydelige muligheder for meritoverførselaf kompetencer opnået i klassificerede og uklassificerede ansættelser, og at yderligeremuligheder for meritoverførsel kan risikere at svække det eksisterende regelgrundlag.
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KTlf. +45 7226 9000Fax. +45 7226 9001E-mail[email protected]Hjemmesidewww.sum.dk
Dato: d. 11. juni 2009Sags nr.: 0904982Sagsbeh.: SU-MENR/Sundhedspolitisk kontorDok nr.: 56548
2
En afgørende forudsætning for at sikre kvaliteten i den lægelige uddannelse er således,at uddannelsen finder sted på afdelinger og i stillinger, som er godkendt til formålet, ogsom sikrer den nødvendige kompetenceopnåelse i løbet af ansættelsen.Herudover anbefaler Lægeforeningen, at der indføres ”raketforløb”, hvor lægen gen-nemfører speciallægeuddannelsen hurtigere som følge af forøget arbejdstid. Jeg ser ikkeumiddelbart noget i vejen for denne ordning. Sundhedsstyrelsen har allerede godkendt,at der etableres forsøg med denne type forløb, men har samtidig påpeget, at der ikke måske en indholdsmæssig forringelse af uddannelsesforløbet.Jeg kan forstå, at Yngre Læger er i gang med at udarbejde et oplæg til pilotprojektervedrørende raketforløb. Når disse foreligger, vil de regionale råd for lægers videreud-dannelse og Sundhedsstyrelsen kunne vurdere, om kompetencerne i speciallægeuddan-nelsen kan opnås via sådanne forløb.Jeg finder desuden anledning til også at kommentere de øvrige dele af Lægeforeningensnotat vedr. uddannelseskapaciteten og det øgede optag på medicinstudiet.Lægeforeningen antyder således, at der er utilstrækkelig kapacitet i den lægelige vide-reuddannelse, og at der derfor bør opslås flere stillinger. Jeg kan i den forbindelse oply-se, at der i 2008 blev opslået 829 hoveduddannelsesforløb i den lægelige videreuddan-nelse, og at kun 711 forløb blev besat, svarende til ca. 86 pct. Der er med andre ord enbetydelig kapacitet i den lægelige videreuddannelse, som ikke bliver udnyttet på nuvæ-rende tidspunkt.Samtidig er jeg skeptisk over for Lægeforeningens udtalelse om, at læger laver detsamme i uklassificerede ansættelser som i formaliserede uddannelsesstillinger. Uklassi-ficerede stillinger er netop kendetegnet ved, at de ikke er omfattet af krav til uddannel-sesprogrammer og -planer, og der er således ingen sikkerhed for, at en læge ansat i dis-se stillinger opnår kompetencer til brug for speciallægeuddannelsen.Herudover kan jeg nævne, at behovet for uddannelsesstillinger i den lægelige videreud-dannelse løbende bliver vurderet i regi af Sundhedsstyrelsens prognose- og dimensione-ringsudvalg. Her vil udvalget også vurdere behovet for yderligere uddannelsesforløb ispeciallægeuddannelsen som følge af det øgede optag på medicinstudiet fra 2009 ogfrem. Disse ekstra forløb vil dog tidligst skulle opslås fra år 2016 og frem.
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen / Emil Niragira Rasmussen