Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del
Offentligt
670628_0001.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDato: 21. april 2009Sags nr.: 0903828Sagsbeh.: SUMTK / Sundhedspolitisk kontorDok nr.:32752
Besvarelse af spørgsmål nr. 443 (Alm. del), som FolketingetsSundhedsudvalg har stillet til ministeren for sundhed og forebyg-gelse den 6. april 2009.

Spørgsmål 443:

"Kan ministeren bekræfte, at rammen for specialsygehusene er den samme i 2009som den var i 2003? Hvis svaret er ja udbedes en forklaring herpå."

Svar:

Fritvalgsrammerne for de foreningsejede specialsygehuse er fastsat med udgangs-punkt i amtskommunernes og senere regionernes forbrug forud for indførelsen affrit valg på de af fritvalgsreglerne omfattede foreningsejede specialsygehuse tillagtpris- og lønregulering. For de fra 1. januar 1993 omfattede foreningsejede special-sygehuse er fritvalgsrammen tillige tillagt den hidtidige statslige finansiering.Fritvalgsrammerne for de foreningsejede specialsygehuse omfattet af fritvalgs-reglerne er efterfølgende forøget i forbindelse med, at der som led i regerings-grundlaget afsattes 15 mio. kr. til udvidelse af fritvalgsrammerne til de private spe-cialsygehuse med virkning fra 1. januar 2003. Dertil kommer en forøgelse affritvalgsrammen til Institut for Muskelsvind på 2 mio. kr. årligt med virkning fraog med 2006. Forøgelsen vedrører ALS konsulentordningen, som herved kom indunder fritvalgsrammen. Fritvalgsrammerne pris- og lønreguleres årligt på tilsva-rende måde som bloktilskuddet til regionerne.Et formål med at indføre frit valg til de foreningsejede specialsygehuse var hermedat være med til at bevare disse sygehuse.Jeg mener, de nuværende rammer udgør et godt grundlag for bevarelse af dissesygehuse. Derudover har specialsygehusene mulighed for at indgå i dialog medregioner og kommuner om salg af ydelser tilpasset de respektive myndighedersbehov.