Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDato: 29. april 2009Sags nr.: 0903826Sagsbeh.: SUMTK / Sundhedspolitisk kontorDok nr.:32288
Besvarelse af spørgsmål nr. 420 (Alm. del), som FolketingetsSundhedsudvalg har stillet til ministeren for sundhed og forebyg-gelse den 2. april 2009.Spørgsmål 420:
"Ministeren bedes kommenter henvendelserne fra Sammenslutningen af forening-sejede specialsygehus af 16. marts 2009 og 1. april 2009, jf. SUU alm. del – bilag317 og 355."
Svar:
I henvendelsen fra Sammenslutningen af foreningsejede specialsygehuse fremsæt-tes ønsker om, at fritvalgsrammen som følge af flere patienthenvisninger øges.Man ønsker ligeledes rammen øget med henblik på investeringer og anlægsudgif-ter, ligesom man ønsker befordringsudgifter for patienterne dækket.Fritvalgsrammerne for de foreningsejede specialsygehuse er fastsat med udgangs-punkt i amtskommunernes og senere regionernes forbrug forud for indførelsen affrit valg på de af fritvalgsreglerne omfattede foreningsejede specialsygehuse tillagtpris- og lønregulering. For de fra 1. januar 1993 omfattede foreningsejede special-sygehuse er fritvalgsrammen tillige tillagt den hidtidige statslige finansiering.Fritvalgsrammerne for de foreningsejede specialsygehuse, der er omfattet affritvalgsreglerne, er efterfølgende forøget i forbindelse med, at der som led i rege-ringsgrundlaget afsattes 15 mio. kr. til udvidelse af fritvalgsrammerne til de privatespecialsygehuse med virkning fra 1. januar 2003. Dertil kommer en forøgelse affritvalgsrammen til Institut for Muskelsvind på 2 mio. kr. årligt med virkning fraog med 2006. Forøgelsen vedrører ALS konsulentordningen, som herved kom indunder fritvalgsrammen.Et formål med at indføre frit valg til de foreningsejede specialsygehuse var hermedat være med til at bevare disse sygehuse.Jeg mener, de nuværende rammer udgør et godt grundlag for bevarelse af dissesygehuse. Derudover har specialsygehusene mulighed for at indgå i dialog medregioner og kommuner om benyttelsesaftaler ud over fritvalgsrammerne. Rammer-ne udgør således ikke overgrænser for institutionernes aktiviteter, kun for hvorstore beløb, regionerne under ét erforpligtedetil at betale.For så vidt angår anlægsudgifter og investeringer i øvrigt bemærkes, at der ikke erfastsat regler for, hvordan de foreningsejede specialsygehuse skal beregne takster.Det fremgår dog af bemærkningerne til L 49 (FT 1992-93) fremsat den 21. oktober1992, at beliggenhedsamtet – nu beliggenhedsregionen – på de øvrige sygehus-kommuners vegne skal sikre en i økonomisk henseende rationel drift samt en fagligudvikling af det enkelte private specialsygehus m.v. Der er således ikke noget til
2hinder for, at man efter aftale med beliggenhedsregionen indlægger afskrivning ogforrentning i takstgrundlaget, og dermed får mulighed for at lånefinansiere investe-ringer. Denne fremgangsmåde øger dog selvsagt ikke fritvalgsrammerne og måderfor suppleres med benyttelsesaftaler med regionerne ud over rammerne, jf.ovenfor.Med hensyn til transportgodtgørelse ved behandling på de foreningsejede special-sygehuse gælder de samme regler som for behandling på offentlige sygehuse i detomfang der er tale om behandling betalt af regionerne. Det vil sige, at muligheder-ne for og omfanget af befordringsgodtgørelse afhænger af, om henvisningen skerefter reglerne om frit sygehusvalg eller ej.Jeg finder ikke grundlag for at ændre på dette, idet forholdene ikke adskiller sig fraandre tilfælde, hvor det frie sygehusvalg benyttes.