Sundhedsudvalget 2008-09
SUU Alm.del
Offentligt
668834_0001.png
668834_0002.png
668834_0003.png
Ministeriet for Sundhed og ForebyggelseDato:7. april 2009Sagsnr.:0903764Sagsbeh.: SUMJMY / Sundhedspolitisk kontorDok nr:30429
Tale til Samråd AE - komprimeret (Det talte ord gælder)Samråd AE (1. april 2009) - komprimeret taleSpørgsmål AE”Ministeren bedes redegøre for, hvordan regeringen er kommet frem til at 40 pct.af de danske hospitaler fornyes med den af ekspertpanelet fremlagte plan til forny-else af de danske hospitaler. Ministeren bedes endvidere redegøre for om meldin-gen under valgkampen om at 50 pct. af de danske hospitaler skal være helt nye erfremført under den forudsætning at bare et afsnit f. eks. på Rigshospitalet fornys såer hele Rigshospitalet fornyet”.

[Indledning]

Jeg vil dele min redegørelse op i to for at følge spørgerens opdeling.I første del vil jeg endnu en gang redegøre for, hvordan regeringen, med Jens PeterVernersens ord, er kommet frem til, at 40 pct. af de danske hospitaler fornyes medden af ekspertpanelet fremlagte plan.I anden omgang vil jeg redegøre for, hvorvidt udmeldingen under valgkampen om,at 50 pct. af de danske hospitaler skal være helt nye, er fremført under den forud-sætning, at bare et afsnit af fx Rigshospitalet fornyes, så er hele Rigshospitaletfornyet.

[Fra 40 pct. til 15 pct.]

Hvad angår den første del om de 40 pct., så må jeg tilstå, at jeg ikke forstår, at op-positionen endnu en gang har lyst til at gentage det spørgsmål.Svaret bliver det samme, som jeg 3 gange tidligere i mundtlig besvarelse af § 20har gjort gældende over for Folketinget – det drejer sig om spørgsmålene 1166 fra4. februar, samt 1636 og 1641 fra 18. marts. Jeg finder det derfor rigtigst at op-summere mine udmeldinger fra de gange. Når jeg har talt om 40 pct., har jeg un-derstreget,at tallet 40 pct. blev omtalt, da jeg selv og finansministeren præsenteredefordelingen af de første 15 mia. kr. til sygehusinvesteringer fra kvalitets-fonden.at der med fordelingen er afsat midler til nybygning eller udbygning ogmodernisering af 8 store somatiske sygehuse – og så har jeg endda set bortfra Slagelse, som kun får 300 mio. kr. i første omgang.at disse 8 store somatiske sygehuse i første runde af sygehusinvesteringer-ne efter ny-, om- og tilbygningerne vil have etsamletskønnet bruttoarealpå ca. 1,75 mio. m2.at de otte sygehuses samlede bruttoareal svarer til ca. 40 pct. af et samletopgjort sygehusareal i Danmark på ca. 4,4 mio. m2.OG at ikke alle 40 pct. ernybyggede.
2Den reelle andel nybygget areal udgør i fase 1 af sygehusinvesteringerne15 pct. (Her må jeg indskyde, at jeg i Folketingssalen den 18. marts des-værre benyttede et forkert talepapir og derfor nævnte tallet 20 pct. Jeg harskrevet til præsidiet og rettet denne fejl.)
Dette har jeg tidligere sagt, og nu er det gentaget. Jeg harikkepå noget tids-punkt hævdet, at der med investeringerne i fase 1 ville være tale om et nybyg-get areal på 40 pct.Det, jeg konstant har holdt mig for øje, er, at det danske samfund med nybyg-geriet og moderniseringerne på de 8 sygehuse, der har fået udmeldt foreløbigemidler, vil få moderne og rationelle sygehuse, der kan være med til at skabe etfremtidssikret sygehusvæsen af høj kvalitet og effektivitet. Det er vigtigt formig at fastholde den retning, for sygehusinvesteringerne er for vigtig en sag til,at den skal drukne i sidehistorier. Jeg synes, at fokus skal fastholdes, og nu harregeringen udstukket en klar kurs, der klart er bakket op med penge – mangehelt nye penge.

[Vision – hen imod halvdelen]

Regeringen har med andre ord taget fat på en vision om en væsentlig moderni-sering af det danske sygehusvæsen. Det er en vision, regeringen havde før val-get i 2007, og det er en vision, vi har holdt fast i efter valget.Inden valgkampen i 2007 havde vi afsat 25 mia. kr. i kvalitetsfonden til syge-husinvesteringer, og efter valgkampen i 2007 har vi afsat 25 mia. kr. i kvali-tetsfonden til sygehusinvesteringer. Regeringen har ikke på noget tidspunkt lo-vet mere end 25 mia. kr. somekstra statsligbevilling til nyt sygehusbyggeri.Derfor står der i regeringsgrundlaget: (Jeg citerer) ”Konkret vil regeringen in-vestere 25 mia. kr. i perioden 2009-18 i en ny og forbedret sygehusstruktur” –citat slut.Jeg har hele tiden betragtet de 25 mia. kr., som kommer oveni regionernes al-mindelige anlægsrammer, som et betydeligt løft til sygehusområdet. Og der ergod grund til at se sådan på sagen, for aldrig tidligere har det danske samfundpå én gang investeret så mange penge i det danske sygehusvæsen.Nu spørger hr. Jens Peter Vernersen så direkte til, om (og jeg citerer) ”meldin-gen under valgkampen om, at 50 pct. af de danske hospitaler skal være heltnye, er fremført under den forudsætning, at bare et afsnit f. eks. på Rigshospita-let fornys, så er hele Rigshospitalet fornyet” – citat slut.Jeg antager ikke, at meldingen under valgkampen skal forstås således, at enudbygningpå et hospital giver et helt nyt hospital. Det er der mig bekendt hel-ler ikke nogen, der har ment – endsige sagt.Det,jeghar sagt, er, at jeg har svært at forestille mig, at 25 mia. kr. ikke vil fåpositive afledte effekter på den eksisterende del af de sygehuse, der udbyggesvæsentligt. Dynamikken er jo blandt andet, at investeringer i nye bygninger og-så betyder, at behandlinger kan gennemføres på en bedre måde.Hvis jeg skal komme med et konkret eksempel, og her er Medicinerhuset iAalborg oplagt, fordi det er et af de nyeste sygehuse. Der har på Medicinerhu-set været en DRG-stigning på 20 pct. Det må da sige noget om, at nye bygnin-ger rummer et væsentligt potentiale for effektiviseringsgevinster.Jeg vil altså også antage, at nyt byggeri giver mulighed for bedre drift i det ek-sisterende byggeri. Jeg ved godt, at rammerne fortsat er de samme i det eksiste-rende byggeri, men der må være mulighed for udtyndinger og modernisering afdet eksisterende areal, så der også her bliver mulighed for at se på arbejdsgan-ge og logistik på ny.
3For at blive i eksemplerne vil jeg gerne sige, at jeg ikke regner med, at en nyNordfløj på Rigshospitalet vil gøre hele Rigshospitalet nyt. Det har jeg helleraldrig sagt. Men hvad angår Rigshospitalet, så er der immervæk tale om en in-vestering på 1,85 mia. kr. Det er bestemt ikke bare et enkelt afsnit, som JensPeter Vernersen anfører i spørgsmålet.Jeg synes ikke, at nogen af de otte projekter, der har fået bevilliget penge i fase1 af sygehusinvesteringerne, blot kan betegnes som afsnit. Af de otte projekterhar Kolding fået det mindste beløb, og der er tale om 900 mio. kr.Med de 25 mia. kr. tager vi hul på visionen om en gennemgribende fornyelseaf det danske sygehusvæsen. De otte projekter, der har fået udmeldt foreløbigetilsagn i fase 1, og de projekter, der får tilsagn i forbindelse med fase 2, vil allevære orienterede mod produktivitetsforbedringer, bedre driftsøkonomisk renta-bilitet og højere kvalitet i behandlingen – kort sagt har vi fokus på de projekter,der får mest ud af pengene.Det er vigtigt, at sygehusbyggeriet overvejes nøje. Jeg er ikke meget for, at viskal bygge bare for at bygge. På sygehusområdet tilsiger udviklingen i fx be-handlingsformer os, at vi bør bygge forsigtigt og fleksibelt. Så vi kan tilpassesygehusene til fremtidens behov og udvikling.Det er ikke uvæsentligt at se sådan på spørgsmålet om sygehusbyggeri. På be-stemte tidspunkter efterspørger patienterne og sundhedspersonalet bestemteting – og for den sags skyld gør det samme sig gældende for politikerne. Jegtror, at fleksibilitet i byggeriet, kombineret med forsigtighed er den rigtige vejat gå. På dén måde er det muligt at op- og nedskalere til de behov, man aktuelthar. Derfor synes jeg, at ”enkelt” og ”effektivt” skal være kodeordene for frem-tidens sygehusbyggeri, og det kan suppleres med fleksibilitet i sygehusbyggeri,der kan opnås gennem standardisering, et minimum af ”faste elementer” samt”modul-bygninger”.

[Afslutning]

Jeg er helt sikker på, at vi med de 25 mia. kr. løfter hele sygehusområdet påden rigtige måde, for de sygehusplaner, jeg har set, og hvorfra nogle projekterer udvalgt til støtte, synes jeg, er fremragende.