talepapir

Det talte ord gælder

Tilhørerkreds: Folketingets Sundhedsudvalg   

Anledning: Samrådsspørgsmål V stillet af Per Clausen (EL)

samt samrådsspørgsmål W og X stillet af Jonas Dahl (SF)

Tid og sted: onsdag den 25. marts 2009              

Dok nr.:               19414

 

Samrådsspørgsmål V: Hvordan vil ministeren sikre, at der reelt bliver betjening af lægehelikopter af alle relevante områder døgnet rundt for de afsatte 100 mio. kr.

Samrådsspørgsmål W: Ministeren bedes redegøre for regeringens planer med lægehelikoptere, og herunder oplyse om han finder, at lægehelikoptere kan dække behovet for assistance i udkantsområderne, og om han er enig i, at 4 helikoptere kan dække hele landet.

Samrådsspørgsmål X: Ministeren bedes oplyse, om de 100 mio. kr. som er afsat på finansloven for 2009 både skal dække drift og indkøb af nye helikoptere.

Svar:

Da de tre spørgsmål i væsentlig grad er overlappende, vil jeg tillade mig at besvare dem under ét. Så slipper I også for at høre mig gentage mig selv alt for mange gange. 

Baggrunden for spørgsmålene er jo, at Sundhedsstyrelsen i sin redegørelse om akutområdet fra december 2005 har anbefalet, at det vurderes nærmere at indføre en landsdækkende lægehelikopterordning med lægehelikoptere 3-4 steder i landet. Ordningen skulle være et supplement til det øvrige præhospitale system i landet. Formålet er at varetage hensigtsmæssig præhospital indsats ved at bringe læger ud til skadestedet samt at transportere patienter med tidskritiske diagnoser fra yderområder i landet til behandling på relevant sygehus, f.eks. traumecenter og endelig til hastende overflytninger mellem sygehuse.

Regeringen og Dansk Folkeparti har i forbindelse med finanslovsforliget for i år i princippet tilsluttet sig, at vi skal have en ordning, hvor lægehelikoptere indgår som et led i den styrkelse af den præhospitale indsats, regeringen lægger op til for at understøtte den ændrede sygehusstruktur. Og vi har aftalt at afsætte 100 mio. kr. fra kvalitetsfonden til formålet i 2011.

Og spørgsmål V og X drejer sig netop om de 100 mio. kr., og hvad man kan få for dem. De 100 mio. er et engangsbeløb til investeringer. De skal bruges til den nødvendige infrastruktur til helikopterordningen, først og fremmest landingsfaciliteter ved sygehusene.

Pengene skal altså ikke dække drift og indkøb af helikoptere. Jeg forestiller mig i det hele taget ikke, at det offentlige selv skal anskaffe helikoptere. Jeg forestiller mig, at opgaven bliver udbudt og varetaget af en privat entreprenør ligesom på ambulanceområdet. Så bliver der naturligvis en årlig driftsudgift for det offentlige, altså regionerne. Den skal selvfølgelig finansieres, og det vil til sin tid blive aftalt i forbindelse med regionernes økonomiske rammer. Det har ikke noget med de 100 mio. kr. at gøre.

I spørgsmål V og W spørges der nærmere til helikopterberedskabets omfang – hvor mange helikoptere bliver der, og i hvilke tidsrum skal de operere o.s.v.

Hertil må jeg sige, at det indtil videre er en overordnet beslutning, regeringen og Dansk Folkeparti har truffet, ligesom Sundhedsstyrelsens indstilling var ganske overordnet.  

Sundhedsstyrelsen beskrev en ordning med 3-4 helikoptere, som skulle være i drift i dagtiden, hvor behovet er langt størst. Men den nærmere udformning vil blive fastlagt bl.a. på grundlag af arbejdet i et udvalg om det præhospitale akutberedskab, som vi meget snart nedsætter. Dette udvalg vil skulle inddrage lægehelikopterne i sit arbejde - bl.a. under inddragelse af Sundhedsstyrelsens tidligere udredning.

Når udvalgets vurdering foreligger, vil vi træffe en endelig beslutning om, hvordan lægehelikoptere skal supplere og optimere det øvrige præhospitale beredskab, herunder hvor mange helikoptere, der er brug, deres driftstid o.s.v. Om det bliver døgndækkende eller kun i dagtiden, det kan jeg ikke sige nu.

Det er helt sikkert, at behovet for og brugen af en sådan ordning vil være betydeligt større i dagtiden, hvor aktiviteten i samfundet og i sygehusvæsenet er langt højere end om natten. Derfor skal man selvfølgelig overveje, om man kan forsvare den betydeligt større ressourceindsats ved et døgndækkende beredskab. De helikoptere, der påtænkes, kan godt både flyve og lande i mørke, men de kan ikke lande så mange steder som i dagslys.

Men uanset hvad så vil vi jo få nogle erfaringer, når vi starter en ordning, og på det grundlag kan man jo altid tage stilling til ændringer. Så vi skal lade fagfolkene komme med deres indstilling – så træffer vi beslutning om en ordning. Og uanset hvordan den ser ud, er det ikke en beslutning for evigheden – hvis erfaringerne bliver gode, kan vi beslutte at udvide ordningen.