Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 19. marts 2009 Sags nr.:Â Â Â Â Â Â 0902629 Sagsbeh.:Â Â Â Â SUMHBR / Retsstillings- og Internationalt kontor Dok nr.:Â Â Â Â Â Â Â 18287
|
"Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt, at fristen for at klage, hvis man bliver udsat for lægefejl på et sygehus er fem år, hvorimod klagefristen kun er to år, hvis man bliver udsat for en lægefejl hos sin praktiserende læge, og oplyse hvad der i bekræftende fald er baggrunden for forskellen på de to tidsfrister."
Det er ikke korrekt.
Sundhedsvæsenets Patientklagenævn har kompetencen til at behandle klager over den sundhedsfaglige virksomhed, der udøves af personer inden for sundhedsvæsenet, herunder praktiserende lægers og sygehuslægers sundhedsfaglige virksomhed. Klagefristen er den samme for alle klager til Patientklagenævnet.
Klagen skal være indgivet inden 2 år efter det tidspunkt, hvor klageren var eller burde være bekendt med det forhold, der klages over. Klagen skal dog være indgivet senest 5 år efter den dag, hvor klageforholdet har fundet sted, jf. § 5, stk. 1, i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.